آندوسکوپی چیست ؟ روش های انجام آندوسکوپی

آندوسکوپی چیست ؟

متخصصان دستگاه گوارش برای تشخیص بیماری های سیستم گوارشی و یا وضعیت پیشرفت آنها در بدن بیماران، از روش های مختلف و تجهیزات متفاوتی مانند آندوسکوپی استفاده می کنند، آندوسکوپی روشی دقیق برای تشخیص بیماری های فوقانی و تحتانی دستگاه گوارش و یا دیگر قسمت های بدن مانند مفاصل و یا بینی می باشد که ما در اینجا به نوع عملکرد و معرفی آن می پردازیم.

این روش معاینه پزشکی یکی از پیشرفته ترین روش ها است که بسیاری از متخصصان گوارش از آن استفاده می کنند، از این روش تشخیصی بیشتر برای معاینه روده بزرگ، معده و مری وحتي مجاري صفراوي استفاده می شود.

اندوسکوپیآندوسکوپی معده چیست؟

آندوسکوپی نوعی از تجهیزات پیشرفته تشخیصی برای بیماری های مختلف در افراد است که از طریق لوله های باریکی که در سر آنها نوعی دوربین نصب شده است، می توان به تشخیص و معاینه افراد بیمار پرداخت. این روش معاینه اصولا به صورت سرپایی و با بيهوشي سبك (خواب آور) و يا بدون انجام بیهوشی با استفاده از بی حسی های موضعی انجام می شود .

این وسیله از طریق دهان، مقعد و یا ایجاد برش های نازک وارد بدن بیماران می شود تا متخصصان از طریق آن به مشاهده اندام قسمت های مختلف بدن و رگ های آنها بپردازند و نیاز به هیچگونه برش و ایجاد زخم عمیقی در قسمت های دیگر بدن ندارد. در برخی از موارد نیز در کنار دوربینی که به وسیله لوله وارد بدن بیمار شده است، وسيله اي نیز وجود دارد تا بتوان نمونه برداری های لازم را انجام داد و مقداری از بافت درون بدن را برداشت.

استفاده از روش آندوسکوپی برای بیماری های گوارشی

بیماری هایی مانند التهاب روده، زخم معده، یبوست، سنگ کیسه صفرا، عفونت های موجود در صفرا، رفلاکس های اسیدی معده، سرطان معده و روده بزرگ ، سرطان های دستگاه گوارش و… از بیماری های گوارشی هستند که می توان آنها را توسط این روش، تشخیص و یا نمونه برداری کرد.

این مطلب هم بخوانید  خطرات و عوارض آندوسکوپی

این روش برای هر قسمتی از بدن که به کار می رود، به نام دیگری شناخته می شود که به برخی از آنها اشاره می کنیم. کولونوسکوپی به بررسی روده بزرگ می پردازد. سیستوسکوپی به بررسی مجاری ادراری می پردازد. لاپاراسکوپی به بررسی حفره شکم مي پردازد و گاستروسکوپی به بررسی معده می پردازد.

چگونگی انجام آندوسکوپی

این روش معاینه گاهی توسط خود متخصص و گاهی توسط افراد دیگر انجام می گیرد. در این روش پزشک متخصص برای عدم ترس و آرامش بیشتر در فرد بیمار به او آمپول های ضد استرس تزریق می کند و یا قسمت هایی که ممکن است، دچار درد شوند را تسکین می دهد.

مدت زمان انجام این معاینه در اکثر افراد حدود 30 دقیقه طول می کشد. در این روش بیمار باید حدود 6 ساعت قبل از انجام آندوسکوپی ، از مصرف مواد غذایی حتی آب و دیگر نوشیدنی ها خودداری کند تا متخصص بتواند تمام قسمت های دستگاه گوارش را مشاهده کند.

قابل ذکر است، یکی از نکات مهمی که بیمار باید بداند و به پزشک اعلام نماید، سابقه بیماری های قبلی خود و داروهای مصرفی آنها است. هر چند که اصولا خود فرد متخصص نیز این مسائل را جویا می شود. زیرا بیماری های قلبی و ریوی می توانند نیاز به بررسی و احتیاط های لازم داشته باشند.

آندوسکوپیروش های انجام اندوسکوپی

برای شروع کار، متخصص گوارش ابتدا بیمار را به سمت چپ بدن می خواباند و در صورت استفاده کردن لوله از ناحیه دهان، ابتدا ناحیه گلو را بی حس می کند و دندان های فرد بیمار را از هم فاصله می دهد تا با لوله برخوردی نداشته باشند و سپس لوله را به آرامی وارد بدن می کند. این لوله از انعطاف پذیری فوق العاده ای برخوردار است.

متخصص در ادامه از فرد بیمار می خواهد آب دهان خود را قورت بدهد تا لوله وارد مری شود. حالا در این مرحله لوله وارد دستگاه گوارش فرد بیمار شده است و پزشک متخصص می تواند تمام مشکلات گوارشی بیمار را مشخص و معاینه کند و در برخی اوقات با برداشتن کمی از بافت ها به نمونه برداری بپردازد.قابل ذكر است در صورت استفاده از بيهوشي بيمار متوجه مراحل فوق نميشود.

این مطلب هم بخوانید  فوق تخصص آندوسکوپی

قابل ذکر است که در طول همه این اقدامات بزاق دهان بیمار مرتبا خارج می شود تا مشکلی برای تشخیص بیماری ایجاد نشود.

بعد از اتمام عملیات آندوسکوپی، ممکن است بیمار با حالت هایی مانند گلودرد، مشکل تنفسی، دردهای شکمی و سوزش های زیاد، نفخ گاز، درد معده و … روبرو شود که در صورت طولانی شدن این مشکلات باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

قابل ذکر است که متخصصان برای تشخیص بیماری های فوقانی بدن، استفاده از این روش را از ناحیه دهان و برای تشخیص بیماری های ناحیه تحتاني از طریق مقعد انجام می دهند.

چه زمانی پزشکان برای تشخیص بیماری از آندوسکوپی استفاده می کنند؟

بیماران با دیدن علائمی مانند سوزش های سردل، خونریزی مدفوع، حالت تهوع های مکرر، اسهال های همراه با خون، کاهش ناگهانی وزن، درد در قسمت شکم و … باید حتما در خود به پزشک مراجعه کنند.

در این مواقع متخصص گوارش ابتدا سعی می کند، این مشکلات را با دارو درمان کند. اما چنانچه این روش نتیجه نداد و بیمار بهبود نیافت با استفاده از این روش به معاینه و تشخیص مشکل گوارشی بیمار می پردازد.

با توجه به مطالب گفته شده، افراد بیمار بهتر است برای حل مشکلات گوارشی از داروهای تجویزی افراد ناآگاه استفاده نکنند .

شما عزیزان برای مشاوره بادکتر محمد ثقفی  فوق تخصص آندوسکوپی میتوانید با مشاوره تماس های 02122635132 و  02122635133 و  09389792648 تماس حاصل نمایید .