علائم و درمان درد معده

درد معده

در صورت درد معده چه اتفاقی می افتد؟ بعضی اوقات این تنها علامتی است که دارید. همچنین می توانید چندین نوع مختلف درد داشته باشید. درد معده در کودکان و بزرگسالان شایع است. درد معده می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. علت درد معده چیست؟ چه چیزی برای معده درد مفید است؟ پاسخ تمام این سوالات را می توانید در ادامه مقاله بیابید.

درد معده چیست؟

درد معده بیانگر احساس ناراحتی در قسمت بالای شکم است. هر فردی حداقل یک بار در بخشی از زندگی خود از این شکایت شکایت می کند. اگرچه بیشتر علل درد معده دلیلی نگران کننده نیست، اما باید مراقب بود زیرا این شکایت ممکن است در طول دوره بیماری های جدی نیز رخ دهد.

علائم معده درد چیست؟

درد معده در قسمت فوقانی شکم درست زیر دنده ها احساس می شود. درد معده ممکن است با مشکلاتی مانند نفخ، حالت تهوع، گرفتگی عضلات همراه باشد. درد معده گاهی قبل از غذا بدتر می شود و گاهی بعد از غذا بدتر می شود. شرایطی مانند مدت، شکل و ویژگی های درد با توجه به ناراحتی ایجاد کننده درد متفاوت است.

درد معده با علائم دیگری ظهور پیدا میکند:

• سوزش در سینه شما معروف به سوزش معده
  • آروغ زدن
  • نفخ (احساس اینکه شکم شما از هوا پر شده است)
  • با شروع غذا خوردن خیلی زود احساس سیری می کنید
  • علائمی در بقیه بدن شما مانند تب ، خستگی ، درد عمومی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تغییراتی در حرکات روده ای شما

درد معده

آیا باید در مورد درد معده ام به پزشک مراجعه کنم؟

بیشتر افراد برای معده درد نیازی به مراجعه به پزشک ندارد . اما در موارد زیر باید حتما به فوق تخصص گوارش خود مراجعه کنید:

• شما حرکات روده ای خونی ، اسهال شدید یا استفراغ دارید
  • درد شما شدید است و بیش از یک ساعت طول می کشد یا بیش از 24 ساعت است که درد شما  کم و زیاد میشود.
  • بیش از 12 ساعت است که نمی توانید غذا بخورید یا بنوشید
  • شما تب بیش از 39 درجه سانتیگراد دارید
  • شما بدون تلاش زیاد وزن زیادی از دست می دهید یا علاقه به غذا را از دست داده اید.

چه عواملی باعث درد معده می شود؟

در بعضی موارد ، درد معده به دلیل یک مشکل خاص ایجاد می شود ، مانند زخم معده (زخم در داخل معده)

چندین اختلال “عملکردی” می تواند باعث درد معده شود ، مانند سندرم روده تحریک پذیر ، سندرم رشد باکتری روده کوچک (SIBO). آلرژی غذایی ، بیماری سلیاک و غیره که می تواند علائم مشابهی ایجاد کند.

اکنون بسیاری از پزشکان بر این باورند که رژیم غذایی و باکتریهای موجود در روده (میکروبیوم) از طریق افزایش التهاب بدن و در نتیجه حمله به خود تا حدی مسئول شرایط هستند.

SIBO زمانی اتفاق می افتد که باکتریهای “بد” بیش از حد در روده باریک پیشرفت کنند. در آنجا از کربوهیدرات تغذیه می کنند و گاز ، اسپاسم در روده و نفخ ایجاد می کنند.

خوشبختانه ، این شرایط را می توان با آنتی بیوتیک های خاص یا پروبیوتیک درمان کرد: داروهایی که حاوی باکتری های “خوب” هستند.

در این موارد ، یک رژیم غذایی مناسب برای درمان ضروری است. این رژیم غذایی باعث گرسنگی باکتری های بد می شود زیرا از نظر کربوهیدرات و غذاهای فرآوری شده بسیار کم (حاوی چربی های ترانس)است که  رژیم FODMAP نام دارد . این رژیم شامل سبزیجات ، میوه های بسیار محدود به دلیل کربوهیدرات و پروتئین است.

این مطلب هم بخوانید  بهترین دکتر گوارش

چه چیزی باعث درد معده می شود؟

در قسمت فوقانی شکم، جایی که معده قرار دارد، بخش هایی از کیسه صفرا، کبد، پانکراس و روده بالایی نیز وجود دارد. بنابراین هر مشکلی که در این اندام ها ایجاد شود می تواند باعث احساس درد در ناحیه معده شود. درد معده ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. عللی مانند گاز، عفونت ویروسی معمولاً نیازی به درمان پزشکی ندارند. با این حال، درد معده همچنین می تواند دلایل جدی داشته باشد که نیاز به درمان دارد.

درد معده می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شایع ترین علل معده درد عبارتند از:

گاز باعث درد معده میشود

گاز در دستگاه گوارش طبیعی است. با تجمع گاز، نفخ باعث احساس سیری شدید می شود. شرایطی مانند اسهال و یبوست می تواند درد گاز را تشدید کند. اگر درد شکم هر از چند گاهی تسکین می یابد و هر از چند گاهی افزایش می یابد، اگر درد همراه با تورم شکم است، اگر احساس می شود چیزی در معده حرکت می کند. این درد بیشتر به دلیل گاز است.

درد گاز معمولاً مشکل جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند. برای کسانی که نمی خواهند مشکل درد گاز معده را تجربه کنند مفید است که آهسته غذا بخورند و هوای زیادی نبلعند و از غذاهایی که می توانند باعث تولید بیش از حد گاز شوند دوری کنند.

درد معده با داشتن مشکل گوارشی

سوء هاضمه می تواند باعث احساس سوزش در معده شود. گاهی اوقات این احساس سوزش در مری، گلو و دهان نیز احساس می شود. سوء هاضمه ممکن است به داشتن اسید زیاد در معده یا مصرف غذاهای اسیدی مربوط باشد. اگرچه نادر است، اما بیماری هایی مانند زخم معده، رفلاکس و سرطان معده نیز می توانند باعث سوء هاضمه شوند. برای افرادی که به طور مکرر دچار مشکلات سوء هاضمه هستند و به طور ناخواسته وزن کم می کنند، مشورت با پزشک مفید خواهد بود.

گاستریت باعث درد معده

گاستریت وضعیتی است که در آن پوشش داخلی معده متورم شده و دردناک می شود. گاستریت حاد معمولاً  به دلیل عفونت توسط باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری  ایجاد می شود. اگر گاستریت مزمن باشد:

ممکن است به دلیل شرایطی مانند عفونت ویروسی که سطح معده را برای مدت طولانی تحریک می کند رخ دهد.

•     آلرژی
  •     سارکوئیدوز
  •     اختلالات خود ایمنی
  •     بیماری کرون

عفونت عامل درد معده

عفونت دستگاه گوارش را گاستروانتریت می نامند. گاستروانتریت اغلب در اثر عفونت ویروسی ایجاد می شود. افراد مبتلا به گاستروانتریت علائمی مانند درد معده، اسهال، حالت تهوع و استفراغ را تجربه می کنند. باز هم علائمی مانند سردرد، خستگی، درد عضلانی در این افراد بروز می کند.

اسپاسم عضلانی عامل درد معده

عضلات زیادی در قسمت بالای شکم وجود دارد. شرایطی مانند آسیب و اسپاسم در این عضلات می تواند باعث درد معده شود. درد معمولاً با اعمالی مانند ماساژ، استراحت و کمپرس گرم تسکین می یابد.

چه روش های درمانی به علائم معده کمک می کنند؟

اگر علائم شما به دلیل یک مشکل خاص مانند زخم ایجاد شده باشد ، درمان های مربوط به این مشکل پس از چند روز علائم شما را تسکین می دهند.

اما اگر مشخص نیست که چه چیزی باعث درد شما شده است ،پزشک شما ممکن است داروهایی را توصیه کند که میزان اسید معده شما را کاهش می دهد. این داروها اغلب درد معده و علائم همراه آن را تسکین می دهند.

آیا می توانم به تنهایی برای جلوگیری از درد معده کاری انجام دهم؟

بله ، غذاهایی که مصرف میکنید و نحوه مصرف آنها می تواند تأثیر بسزایی در احساس یا عدم احساس درد داشته باشد.

درمان درد معده

برای کاهش احتمال ابتلا به معده درد:

• غذاهای چرب مانند گوشت قرمز ، کره ، غذاهای سرخ شده و پنیر در حد نياز و براساس الگوي سلامت
  • به جای دو یا سه وعده غذایی بزرگ ، هر روز چندین وعده غذایی کوچک بخورید
  • از غذاهایی که به نظر می رسد علائم شما را بدتر می کنند دوری کنید
  • از مصرف داروهای بدون نسخه که به نظر می رسد علائم شما را بدتر می کنند خودداری کنید – به عنوان مثال می توان به آسپرین یا ایبوپروفن اشاره کرد.
  • غذای خود را خوب بجوید و به آرامی غذا بخورید.
  • معتدل باشید و نوشیدنی های الکلی را کنار بگذارید
این مطلب هم بخوانید  بهترین دکتر گوارش در قلهک

آیا نوشیدن نوشیدنی های گازدار هم باعث ایجاد معده درد میشوند؟

بعضی از افراد به ویژه بچه ها بعضی اوقات پس از نوشیدن شیر یا خوردن پنیر ، بستنی یا سایر محصولات لبنی دچار معده درد می شوند. ممکن است مشکلی به نام “عدم تحمل لاکتوز” داشته باشند ، به این معنی که نمی توانند قند مخصوص محصولات لبنی را به طور کامل تجزیه کنند. برخی از افراد به چربی شیر یا کازئین ، پروتئین موجود در شیر نیز حساسیت دارند.

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز در صورت مصرف دارویی به نام لاکتاز می توانند از مشکلات ناشی از شیر جلوگیری کنند. لاکتاز (نام تجاری نمونه: Lactaid) ، به بدن شما کمک می کند تا قند شیر را تجزیه کند.

درد معده چگونه تشخیص داده می شود؟

قبل از مراجعه بیمار با شکایت درد معده به پزشک شرح حال گرفته می شود. در داستان از بیمار سوالاتی پرسیده می شود که درد چقدر بوده است، شرایطی وجود دارد که باعث افزایش یا کاهش درد می شود و سعی می شود در مورد علت درد ایده ای به دست آید. سپس بیمار معاینه می شود. در معاینه محل دقیق درد مشخص می شود و یافته های همراه درد مشخص می شود.

برای تشخیص درد معده می توان آزمایش خون انجام داد. با آزمایش خون می توان بیماری هایی مانند عفونت را تشخیص داد. یکی از موثرترین روش های مورد استفاده برای یافتن علت درد در معده، آندوسکوپی است. در روش آندوسکوپی، یک لوله نازک با دوربین در انتهای آن از دهان بیمار به معده پیش می رود. بنابراین مشاهده می شود که آیا در قسمت تا معده بیمار مشکلی مانند زخم، تومور، خونریزی وجود دارد یا خیر.

برای تشخیص بیماری هایی که باعث درد معده می شوند، می توان از تکنیک های تصویربرداری مانند سونوگرافی، CT و MRI استفاده کرد. بهتر است به یک فوق تخصص آندوسکوپی در تهران یا فوق تخصص گوارش در تهران مراجعه کنید.

علائمی که با درد معده رخ می دهد چیست؟

بیماری هایی که باعث درد معده می شوند علاوه بر درد می توانند علائم مختلفی ایجاد کنند.

در بیشتر موارد، معده درد خود به خود و بدون نیاز به درمان از بین می رود. با این حال، بیماران:

• استفراغی که بیش از 12 ساعت طول بکشد
  • تب همراه با درد شکم
  • درد بعد از ضربه به معده
  • درد معده که پس از شروع یک داروی جدید ایجاد می شود
  • در مواردی که درد معده خیلی شدید است و غیر قابل تحمل است، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

درد معده چگونه برطرف می شود؟

برای از بین رفتن درد معده، باید شرایط زمینه ای را درمان کرد. اما در مواردی مانند گاز معده، گاستروانتریت ویروسی معمولاً نیازی به درمان نیست.

درمان آنتی بیوتیکی برای عفونت هلیکوباکتر پیلوری  را می توان در درمان گاستریت حاد  آغاز کرد . در گاستریت مزمن، وضعیتی که معده را تحریک می کند باید برطرف شود. به طور کلی از جراحی در درمان بیماری هایی مانند آپاندیسیت و سنگ کیسه صفرا استفاده می شود. داروهای ضد ویروسی را می توان برای عفونت های کبدی مانند هپاتیت و داروهای ضد التهابی برای پانکراتیت استفاده کرد.

پس چه چیزی سریعتر درد معده را تسکین می دهد؟ برخی از روش های کاربردی وجود دارد که درد معده را تسکین می دهد. اینها:

•     نوشیدن آب زیاد
  •     مصرف داروی زنجبیل یا نوشیدن چای زنجبیل
  •     نوشیدن چای بابونه
  •     خوردن موز

درد شدید معده چگونه پیش می رود؟ یکی از سوالات متداول است. با این حال، به افرادی که درد شدید شکم دارند توصیه می شود به جای اینکه خودشان مشکل را حل کنند به یک فوق تخصص کولونوسکوپی، فوق تخصص آندوسکوپی، فوق تخصص گوارش یا دکتر گوارش مراجعه کنند. لازم به ذکر است که درد شدید معده ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی سلامتی باشد.

سوالات متداول درد معده

علت درد معده چیست؟

درد معده ممکن است به دلیل علت‌های مختلفی از جمله التهاب، زخم، عفونت، استفراغ، سوءتغذیه، استرس و دیگر عوامل ایجاد شود.

چه راه‌هایی برای درمان درد معده وجود دارد؟

مراجعه به پزشک متخصص برای تشخیص و درمان درد معده ضروری است و روش‌های درمان شامل تغییر رژیم غذایی و مصرف داروها می‌باشند.

2 نظر