درمان بی اختیاری ادرار و مدفوع با بیوفیدبک

درمان بی اختیاری ادرار و مدفوع با بیوفیدبک

برخی از اعمال بدن وجود دارد که به طور غیرارادی توسط سیستم عصبی انجام می شود، مانند ضربان قلب، تنفس و دمای پوست. یکی از تکنیک هایی که می تواند به شما کمک کند کنترل بیشتری بر این عملکردهای خودمختار داشته باشید، بیوفیدبک نام دارد. این روش برای کمک به پیشگیری یا درمان برخی بیماری ها مانند میگرن، درد مزمن، شب ادراری و فشار خون بالا استفاده می شود. ایده درمان بیوفیدبک این است که با استفاده از قدرت ذهن خود و آگاهی از آنچه در بدن شما می گذرد، می توانید کنترل بیشتری بر سلامت خود به دست آورید.

درمان بی اختیاری ادرار و مدفوع با بیوفیدبک

تعریف کلی از بیوفیدبک و تاثیرات آن برای درمان بی اختیاری

بیوفیدبک ابزاری برای آموزش مجدد عصبی-عضلانی است که می ‌توانیم از آن برای تشخیص درست عملکرد برخی فرآیندهای بدنمان استفاده کنیم. این یک فرآیند بدون درد است که از یک کامپیوتر و یک مانیتور ویدیویی برای نمایش عملکردهای بدن استفاده می کند. حسگرهای ویژه این عملکردها را اندازه گیری می کنند که به صورت صداهایی که می شنویم یا به صورت نمودارهای خطی که روی صفحه کامپیوتر می بینیم نمایش داده می شوند. به این ترتیب اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد بدن خود دریافت می کنیم.

یک درمانگر به ما کمک می کند از این اطلاعات نمایش داده شده برای اصلاح یا تغییر پاسخ های غیرعادی به الگوهای طبیعی تر استفاده کنیم. این ممکن است به معنای افزایش پاسخ، کاهش پاسخ یا یادگیری هماهنگ کردن دو پاسخ به طور مؤثرتر باشد.

کنترل روده یک عملکرد بدن است که می تواند با بیوفیدبک شکل بگیرد. کنترل روده چیزی است که اکثر ما در سال های اولیه کودکی خود به آن مسلط هستیم.

این مطلب هم بخوانید  مزایا و عوارض بیوفیدبک چیست؟

بیماری، تروما یا تغییرات مرتبط با افزایش سن در بدن ممکن است توانایی ما برای فرمان دادن به این عملکرد حیاتی بدن را مختل کند. در این شرایط تکنیک ‌های بیوفیدبک به ما کمک می‌ کنند تا این الگوهای آموخته‌ شده را دوباره ایجاد کنیم. این فناوری به ما امکان می دهد فرآیندهای معیوب را مجددا آموزش دهیم و عملکرد عادی تر را بازیابی کنیم.

درمان بیوفیدبک ممکن است برای درمان انواع اختلالات روده از جمله بی اختیاری ادرار، یبوست، بی اختیاری مدفوع، اسپاسم دردناک عضلات کف لگن و علائم مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر استفاده شود.

درمان بی اختیاری ادرار با بیوفیدبک

بیوفیدبک برای درمان بی اختیاری با کمک به شما در یادگیری کنترل و تقویت عضلات کف لگن که نقش مهمی در کنترل مثانه ایفا می کند، استفاده می شود. در صورتی که این ماهیچه ها برای کنترل صحیح عملکرد مثانه بسیار ضعیف باشند یا به درستی پاسخ ندهند، بی اختیاری ممکن است رخ دهد.

درمان بی اختیاری ادرار با بیوفیدبکاین درمان می تواند به افراد مبتلا به بی اختیاری استرسی کمک کند که در آن مثانه نشت می کند؛ زیرا ماهیچه ها نمی توانند فشار اعمالی مانند عطسه، سرفه، خندیدن یا بلند کردن اجسام سنگین را تحمل کنند. بیوفیدبک همچنین برای رفع بی اختیاری فوری مفید است که در آن افراد به طور منظم نیاز شدید و ناگهانی به ادرار کردن را تجربه می کنند. در هر دو مورد، این روش شما را به گروه‌ های عضلانی خاصی که برای کمک به کنترل جریان ادرار نیاز دارید، هدایت می ‌کند.

درمان بی اختیاری ادرار و مدفوع با بیوفیدبک

درمان بی اختیاری مدفوع با بیوفیدبک

بی اختیاری مدفوع می تواند برای مدت کوتاهی در طول حملات اسهال یا زمانی که مدفوع سفت در قسمت تحتانی راست روده قرار می گیرد ( نهفتگی مدفوع) رخ دهد. بی اختیاری مدفوع مداوم ممکن است در افرادی با آسیب به مقعد یا نخاع، افتادگی رکتوم (پوشش رکتوم از داخل مقعد بیرون زده)، زوال عقل، آسیب عصبی ناشی از دیابت، تومورهای مقعدی یا آسیب های لگنی در هنگام زایمان رخ دهد.

این مطلب هم بخوانید  مزایا و عوارض بیوفیدبک چیست؟

اگر بیمار از بی اختیاری مدفوع رنج می برد، بیوفیدبک به یادگیری نحوه کنترل و تقویت عضلات اسفنکتر کمک می کند. گاهی اوقات تجهیزات پزشکی مورد استفاده برای تمرین در مقعد و راست روده قرار می گیرد. سپس پزشک عملکرد رکتوم و اسفنکتر مقعد را آزمایش می کند. تون عضلانی اندازه گیری شده به صورت بصری روی صفحه کامپیوتر نمایش داده می شود تا بتوانید قدرت حرکات عضلانی خود را یادداشت کنید. با مشاهده اطلاعات (بازخورد)، بیمار یاد می گیرد که چگونه کنترل عضلات راست روده (CV) را بهبود بخشد.

نتیجه گیری

بیوفیدبک یک درمان بسیار موثر برای افرادی است که از اختلال عملکرد روده مانند بی اختیاری ادرار، یبوست یا بی اختیاری مدفوع رنج می برند. اگر چه اصول ممکن است بین مراکز متفاوت باشد، اما اصول اساسی آموزش مجدد بیمار و حمایت از او در این فرآیند است. قبل از درمان، بررسی هایی باید انجام شود، به ویژه اگر نگرانی هایی در مورد علت هر تغییر در عادت روده وجود داشته باشد.

بیوفیدبک شامل مولفه های مختلفی از جمله آموزش، بازآموزی روده و عضله، رفتار درمانی و حمایت روانی است.  متخصصان باید بدانند که بیوفیدبک چگونه کار می‌کند، تشخیص دهند که چه زمانی ممکن است به بیماران کمک کند و در صورت لزوم در مورد نحوه دسترسی به درمان توصیه کنند.

در صورتی که شما عزیزان از مشکلات بی اختیاری ادرار و مدفوع رنج می برید، می توانید جهت دریافت مشاوره با دکتر محمد ثقفی با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل نمایید.

دکتر محمد ثقفیمشاهده نوشته ها

فوق تخصص گوارش و کبد، مدرس دانشگاه هستم و مفتخرم که در سایه الطاف خداوند و اساتید بزرگوار در شهر تهران در خدمت هموطنان هستم . هدف این بوده تا در تمام دوره های آموزشی و تحقیقاتی با هدف تعالی و رشد بنیه علمی و عملی با به روز رسانی پزشکی در ایران خدمات آسان و موثر به هموطنان داده شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت مشاوره
1
مشاوره واتساپ
سلام👋
چطور میتونم کمکتان کنم ؟