مزایا و عوارض بیوفیدبک چیست؟

مزایا و عوارض بیوفیدبک

بیوفیدبک یک تکنیک ذهن بدن است که در آن افراد یاد می ‌گیرند که چگونه فیزیولوژی خود را به منظور بهبود سلامت جسمی، ذهنی، عاطفی و معنوی اصلاح کنند. مانند فیزیوتراپی، آموزش بیوفیدبک به مشارکت فعال بیماران و اغلب تمرین منظم بین جلسات آموزشی نیاز دارد. بیوفیدبک بالینی ممکن است برای مدیریت علائم بیماری و همچنین برای بهبود سلامت و تندرستی کلی از طریق آموزش مدیریت استرس استفاده شود.
تحقیقات نشان داده است که مداخلات این روش در درمان انواع شرایط پزشکی مؤثر است و بسیاری از آمریکایی ‌ها برای مراقبت ‌های بهداشتی معمول خود به بیوفیدبک روی می‌آورند.

مزایا و عوارض بیوفیدبک

انواع بیوفیدبک

خدمات بیوفیدبک بسته به شکلی که می گیرد می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. موارد زیر انواع مختلف آن هستند.

خدمات بیوفیدبک در کلینیک فوق تخصصی گوارش دکتر محمد ثقفی به صورت ویژه ارائه میگردد 

1- نوروفیدبک

به لطف نوروفیدبک، بیماران از نحوه فعال شدن مغزشان در موقعیت های خاص مطلع می شوند. این امکان را برای بیمار فراهم می کند تا تجربیات ذهنی خود را در مورد آنچه که احساس و فکر می کند با بازخورد ارائه شده توسط دستگاه ها به اشتراک بگذارد.
نوروفیدبک آشکارترین پیوند بین کاربرد بیوفیدبک و روانشناسی است؛ زیرا اندازه گیری ها اطلاعاتی در مورد وضعیت مغز ارائه می دهند.

2- ضبط سیستم عصبی سوماتیک

این نوعی بیوفیدبک است که در آن حسگرها اطلاعات مربوط به سیستم عصبی جسمی را جمع‌آوری کرده و فرمان ‌های ارادی را از مغز به ماهیچه‌ ها منتقل می ‌کنند. بنابراین، این روش اجازه می دهد تا اطلاعات مربوط به تنش عضلانی، در درجه اول از طریق روشی به نام الکترومیوگرافی ثبت شود.

3- ضبط سیستم عصبی خودمختار

سیستم عصبی بدنی اندامی است که دستورها مربوط به اعمال غیرارادی مانند تنظیم ضربان قلب، دمای بدن یا نوع مواد دفع شده در دستگاه گوارش و غیره را منتقل می کند. بنابراین استفاده از حسگرها امکان کنترل بهتر این فرآیندها و اصلاح آن ها را در صورت وجود ناهنجاری ها فراهم می کند.بیوفیدبک برای کاهش شرایط سلامت مرتبط با وضعیت روانی، از جمله موارد زیر استفاده می شود:

کاربردهای بیوفیدبک

  1. میگرن
  2. اختلال کمبود توجه بیش فعالی
  3. اختلال استرس پس از سانحه
  4. بی اختیاری ادرار
  5. اضطراب دندانپزشک کودکان
  6. بیماری رینود
  7. یبوست مزمن
  8. بی اختیاری مدفوع
  9. درمان‌ های شناختی و رفتاری
  10. درد مزمن رکتوم
  11. دندان قروچه شبانه
  12. آپراکسی گفتار در کودکان

1 – میگرن:

با وجود مطالعات متناقض در مورد این موضوع، معمولا از بیوفیدبک برای درمان سردرد یا میگرن استفاده می‌شود. با توجه به بنیاد سردرد و عصبی میشیگان، بیوفیدبک ممکن است در حدود 40 تا 60 درصد موارد به تسکین سردرد و میگرن کمک کند. اما نشان داد که بیوفیدبک برای سردردهای ناشی از استرس روانی مفید است و ممکن است برای سردردهای ناشی از سایر محرک ها مفید نباشد.

خدمات بیوفیدبک

2 – اختلال کمبود توجه بیش فعالی

مطالعات نشان می دهد که نوروفیدبک ممکن است به افراد مبتلا به ADHD کمک کند.

این مطلب هم بخوانید  درمان بی اختیاری ادرار و مدفوع با بیوفیدبک

3- اختلال استرس پس از سانحه

انواعی از بیوفیدبک وجود دارد که ممکن است برای افراد مبتلا به این اختلال مفید باشد. برای مثال، یک مطالعه در سال 2017 تأیید کرد که نوروفیدبک به کاهش علائم این اختلال در 17 بیمار کمک کرد

4 – بی اختیاری ادرار

آژانس مراقبت های بهداشتی و تحقیقاتی استفاده از تمرینات تقویت کننده عضلات لگن را به همراه بیوفیدبک برای درمان بی اختیاری بر اساس نتایج مطالعات بالینی خود توصیه می کند.

5 – اضطراب دندانپزشک کودکان

طبق متن منتشر شده در آرشیو اروپایی دندانپزشکی کودکان، بیوفیدبک می تواند توسط کودکانی که نگران دندانپزشکان در اولین ملاقاتشان هستند، استفاده شود و توصیه می کند که یک دستگاه بیوفیدبک ساده در مطب دندانپزشکان قرار داده شود.

6 – بیماری رینود

بیماری رینود به دلیل قرار گرفتن در معرض هوای سرد یا استرس روانی باعث بی ‌حسی و احساس سرما در برخی از قسمت‌ های بدن می ‌شود. این به دلیل جریان خون ضعیف به پوست ایجاد می‌ شود. مطالعات نشان می ‌دهند که بیوفیدبک حرارتی باعث تسکین آن می‌شود. انجمن رینود اذعان می کند که 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به این بیماری پس از قرار گرفتن در معرض این درمان، متوجه بهبود جریان خون و علائم کمتری می شوند.

6 – یبوست مزمن

تیمی از دانشگاه آیووا دریافتند که این درمان نتایج بهتری نسبت به ملین‌ ها در درمان یبوست مزمن نشان می دهد و می ‌تواند ماهیچه ‌هایی را که باعث این وضعیت می ‌شوند، دوباره آموزش دهد. پس از استفاده از این نوع درمان، مطالعه دیگری اثربخشی را تایید کرد.

7 – بی اختیاری مدفوع

دانشمندان دانشگاه لوبک آلمان دریافتند که استفاده از تحریک الکتریکی همراه با بیوفیدبک به افراد مبتلا به بی اختیاری مدفوع کمک زیادی می کند. این دانشمندان تحقیقات خود را در مجله بین المللی بیماری های کولون و رکتوم منتشر کردند.

 8 – درمان‌ های شناختی و رفتاری

یک پزشک در زمینه روان ‌شناسی زیستی معتقد است که بیوفیدبک افق‌ های جدیدی را در دنیای درمان‌ های شناختی و رفتاری باز خواهد کرد. بر اساس مطالعه ‌ای که در آن مشاهده شد افراد می ‌توانند بخش ‌های خاصی از مغز خود را از طریق بیوفیدبک کنترل کنند.

9 – درد مزمن رکتوم

مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه کارولینای شمالی نشان می دهد که این درمان موثرتر از سایر درمان های مورد استفاده در درمان درد مزمن مقعدی است.

10 – دندان قروچه شبانه

وضعیتی که شامل ساییدن و دندان قروچه در طول شب می شود. تیم بیمارستان دندانپزشکی دانشگاه در منچستر – بریتانیا تأثیر بیوفیدبک را در این مورد بررسی کردند و پس از قرار دادن دستگاه های سفارشی بر روی 19 بیمار به مدت 5 روز متوجه شدند 11 نفر از آن ها در صبح دچار کاهش سردرد و درد فک شده بودند. بیماران اذعان داشتند که پیروی از این درمان هیچگونه عوارض منفی نداشته است.

11 – آپراکسی گفتار در کودکان

افراد مبتلا به این عارضه در بیان مطالبی که می خواهند به طور مداوم یا به درستی صحبت کنند مشکل دارند. این مشکل معمولا ناشی از نقص در مغز است نه در عضلات فک، و برخی از محققان نشان داده اند که بیوفیدبک اولتراسوند در درمان چنین مشکلاتی در کودکان مؤثر است.

مشکلات سلامتی دیگری وجود دارد که این روش درمانی ممکن است به کاهش آن ها کمک کند. در اینجا برخی از آن ها وجود دارد:

  • کمر درد
  • افسردگی و اضطراب
  • آسم
  • فشار خون بالا
  • دیابت قندی
  • درد مزمن
  • بی اشتهایی عصبی
  • مشکلات یادگیری
  • اسپاسم عضلانی
  • دریازدگی

این روش درمانی همچنین ممکن است عملکرد ورزشکاران را بهبود بخشد.

مزایای بیوفیدبک

بیوفیدبک چه زمانی باید انجام شود؟

افرادی که شرایط بهداشتی یا نگرانی های ذکر شده در این مقاله را دارند، می توانند از این درمان بهره‌مند شوند. این درمان‌ غیرتهاجمی به شما کمک می‌ کند تا یاد بگیرید که چگونه فیزیولوژی خود را کنترل کنید – و در بسیاری از موارد –علائم درد در پشت، گردن، اعصاب و موارد دیگر را کاهش می دهد.

این مطلب هم بخوانید  درمان بی اختیاری ادرار و مدفوع با بیوفیدبک

روش های انجام بیوفیدبک

روش های مختلفی از این نوع درمان وجود دارد و انتخاب شما از بین آن ها به اهدافی که می خواهید به آن ها برسید و دستورالعمل های درمانگر یا پزشک بستگی دارد. در اینجا برخی از روش های بیوفیدبک آورده شده است:

1- تنفسی

بیوفیدبک تنفسی شامل قرار دادن حسگرهایی بر روی قفسه سینه و شکم برای نظارت بر سرعت و الگوهای تنفس است. از طریق تمرین، می‌توانید این عملکرد حیاتی را کنترل کنید که به شما در کنترل بسیاری از مشکلات سلامتی کمک می‌کند.

2-ضربان قلب

پس از شواهد علمی به نظر می رسد که نوسانات ضربان قلب ممکن است در کاهش چندین مشکل سلامتی مانند افسردگی و آسم مفید باشد. این نوع شامل قرار دادن حسگرها در گوش، انگشتان، تنه، قفسه سینه یا مچ است که همه حسگر هستند که تغییرات ضربان قلب یا نوساناتی که ممکن است رخ دهد را اندازه گیری می کند.

3-پاسخ پوست گالوانیکی

این نوع شامل اندازه گیری میزان تعریق روی پوست است که به «رسانایی پوست» معروف است. این برای تعیین محرک های وابران بسیار مفید است؛ زیرا محرک های آوران منجر به تولید عرق روی پوست می شود.

4-فشار خون

این نوع شامل پوشیدن دستگاهی است که فشار خون را اندازه گیری می کند که به بیمار کمک می کند فشار خون را در حین تمرین تکنیک های مختلف راحتی که بر سرنخ های بصری تکیه می کند، کنترل کند.

5-دمای پوست

این نوع شامل بیمارانی است که از حسگرهایی استفاده می کند که جریان خون را در پوست اندازه گیری می کند و به اندازه گیری دمای بدن در مواجهه با محرک های روانی کمک می کند. به طور کلی کاهش دمای بدن هنگام قرار گرفتن در معرض این محرک ها مشاهده می شود. حسگرها به افراد کمک می کنند تا بدانند که آیا استرس روانی را تجربه می کنند یا خیر.

6-امواج مغزی

این نوع بیوفیدبک به عنوان «نوروفیدبک» شناخته می شود. شامل انجام الکتروانسفالوگرام برای اندازه گیری فعالیت امواج مغزی است. حسگرهایی در این نوع روی پوست سر قرار می گیرند. اغلب برای درمان چندین مشکل از جمله افسردگی، اضطراب، اعتیاد، درد و اختلال بیش فعالی استفاده می شود.

7-تنش عضلانی

این نوع شامل قرار دادن چندین حسگر در نواحی مختلف بدن و اتصال آن ها با دستگاه الکترومیوگرافی است. این دستگاه با اندازه گیری فعالیت الکتریکی ناشی از انقباض عضلانی، تغییراتی را که در تنش عضلانی رخ می دهد، تشخیص می دهد.

مزایای بیوفیدبک

این روش می تواند به بیماران کمک کند تا با موارد زیر مقابله کنند:

    • استرس و اضطراب
    • درد
    • حالت تهوع
    • سردرد یا میگرن
    • مشکلات خواب
    • فشارخون
    • بی اختیاری مدفوع یا ادرار
    • سندرم روده تحریکپذیر
    • بیماری رینود

عوارض بیوفیدبک

این یک روش غیرتهاجمی است و بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، حسگرها می توانند باعث تحریک پوست برای بیمارانی شوند که تحت انواع خاصی از درمان قرار می گیرند.

نتیجه گیری

بیوفیدبک یک تکنیک ذهن-بدن است که به بیماران می آموزد چگونه برخی واکنش های فیزیولوژیکی مانند تنفس و ضربان قلب را کنترل کنند. هدف از این روش درمانی افزایش آگاهی و کنترل برخی عملکردهای بدن است. به عبارت دیگر، می تواند به افراد کمک کند تا بر بدن خود کنترل داشته باشند. آموزش این روش به بیماران کمک می کند تا با علائم بیماری، استرس و عوارض جانبی مقابله کنند.

دکتر محمد ثقفیمشاهده نوشته ها

فوق تخصص گوارش و کبد، مدرس دانشگاه هستم و مفتخرم که در سایه الطاف خداوند و اساتید بزرگوار در شهر تهران در خدمت هموطنان هستم . هدف این بوده تا در تمام دوره های آموزشی و تحقیقاتی با هدف تعالی و رشد بنیه علمی و عملی با به روز رسانی پزشکی در ایران خدمات آسان و موثر به هموطنان داده شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت مشاوره
1
مشاوره واتساپ
سلام👋
چطور میتونم کمکتان کنم ؟