آمادگی برای کولونوسکوپی

عوارض جانبی و خطرات کولونوسکوپی ؟ مانند هر روش دیگری ، خطرات مرتبط با کولونوسکوپی نیز وجود دارد.شایعترین عوارض جانبی , گرفتگی و تورم شکمی است که در اثر هوای مورد استفاده برای بازکردن روده بزرگ در طی عمل ایجاد می شود  اماجای نگرانی نیست و این هوا اندکی پس از عمل دفع می شود و  علائم به طور کلی بدون درمان پزشکی برطرف می شوند.

در صورت انجام بیوپسی ، ممکن است بیمار بعد از معاینه مقدار کمی خون در حرکات روده خود مشاهده کند. این عامل نیز ممکن است چند روز طول بکشدو احتمال میرود کولونوسکوپ به دیواره روده آسیب برساند و باعث سوراخ شدن ، عفونت یا خونریزی شود اما این اتفاق بسیار نادر است.

اگرچه این آزمایش برای یافتن علت بسیاری از بیماری های گوارشی مفید است ، اما عواملی که می توانند بر این مسئله تأثیر بگذارند و عوارض آن را کمتر یا بیشتر کند عبارتند از:

  • کامل بودن آماده سازی روده قبل از عمل
  • مهارت مجری کولونوسکوپ و آناتومی بیمار

آمادگی برای کولونوسکوپیهنگامی که این آزمایش انجام می شود ، برای راحتی بیشتر آزمایش ،قبل از عمل داروهای آرامبخش به بیمار داده می شود. هر زمان که دارویی تجویز می شود ، خطر واکنش آلرژیک یا اثر جانبی خود دارو نیز وجود دارد. این داروهای IV تحت نظارت فوق تخصص گوارش تجویز می شوند و بیمار در طی مراحل تحت کنترل قرار می گیرد تا خطر عوارض مربوط به دارو کاهش یابد.

آماده سازی بیمار برای کولونوسکوپی

کولونوسکوپی بسته به امکان و شرایط ، در بیمارستان ، کلینیک یا مطب پزشک قابل انجام است. به بیمار قرار ملاقات داده می شود و مجموعه ای از دستورالعمل ها که قبل از انجام آزمایش باید رعایت شود.اگرچه ممکن است دستورالعمل های دقیق ارائه شده از کلینیک با کلینیک دیگر متفاوت باشد ، اما هدف همه آنها  پاک کردن محتویات روده قبل از آزمایش می باشد.

این مطلب هم بخوانید  تشخیص کولونوسکوپی

پاک کردن محتویات روده این اجازه را می دهد تا در طول آزمایش, دیواره روده بوضوح  دیده شود.برای انجام این عمل به بیمار ترکیبی از رژیم غذایی مایع ، ملین یا تنقیه تا دو روز قبل از آزمایش با دستورالعمل نحوه استفاده از آنها داده می شود.

پیشنهاد میشود داروهای زیر را از داروخانه تهیه نمایید.

  • 5 بسته پودر پیدرولاکس
  • 10 عدد قرص بیزاکودیل
  • 2 عدد شیاف بیزاکودیل

1- زمان استفاده از پودر پیدرولاکس:

روز قبل از انجام آزمایش هربسته پودر را داخل 4 لیوان آب حل کنید و هر 15 الی 20 دقیقه یک لیوان بنوشید , پودرهارا باید کاملا مصرف کنید. ساعت شروع 3 بعدازظهر روز قبل ازکولونوسکپی باشد.

2 – زمان استفاده از قرص و شیاف بیزاکودیل:

قرص ها را باید 2 عدد 8صبح , 2 عدد ساعت 3 بعدازظهر, 2 عدد ساعت 6 بعدازظهرو 2 عدد 9 شب قبل از کولونوسکوپی میل نمایید. در صورت عذم دفع مدفوع رقیق و آبکی یک عدد شیاف ساعت 10 شب و یک عدد صبح روز مراجعه استعمال شود.

این داروها فرد را به اسهال آبکی مبتلا میکنند تا رودها کاملا پاکسازی شوند و عملیات کولونوسکوپی به جلسه بعدی موکول نشود.

کولونوسکوپینکات قابل توجه:

  • یک روز قبل از انجام کولونوسکپی از خوردن صبحانه , ناهار و شام خودداری نموده و فقط مایعات فراوان (آب , آبمیوه ،سوپ , شربت و چای ) میل شود.
  • برای تخلیه بهتر زیاد راه بروید.
  • در طی این مدت از مصرف آب میوه رنگی , آنگور,شیر , دوغ , هندوانه , گوجه فرنگی و هویج خودداری کنید.
  • روز مراجعه به کلینیک ناشتا باشید- یک نفر همراه داشته باشید-ناحیه اطراف مقعد باید شیو باشد.
  • در صورت داشتن هر نوع بیماری قبلی مانند بیماری کلیوی , قلبی , تنفسی و …. حتما پزشک خود را قبل از آزمایش در جریان بگذارید.
  • مشاوره قلب برای افراد بالای 40 سال الزامی است.
  • بیمارانی که آسپرین , پلاویکس یا مواد مشابه مصرف میکنند باید پزشک را مطلع نمایند.

مدت زمان کولونوسکوپی 

در روز انجام عمل از بیمار سوالاتی در مورد حساسیت ها, بیمارهای خاص , آخرین مدت خوردن و آشامیدن و… پرسیده میشود.

سپس علائم حیاتی (فشار خون ، ضربان قلب ، میزان تنفس و درجه حرارت) بیمار کنترل می شود و به بیمار داروهای ضد درد تزریق میشود، در صورت لزوم اگرچه بیمار در حین عمل کاملاً خواب نخواهد داشت ، اما این داروها حالت خواب آور (آرام بخشی) ایجاد می کنند و شرایط آزمایش را برای بیمار با کمترین درد ممکن فراهم میکند.

این مطلب هم بخوانید  عوارض کولونوسکوپی و راه های جلوگیری از آن

این روش با دراز کشیدن بیمار در سمت چپ آغاز می شود. . پزشک شما برای یک بررسی دقیق ، ابتدا هوا را به آرامی به داخل روده بزرگ شما میبرد که این عامل ممکن است باعث احساس نفخ ناخوشایند موقتی شود. هنگامی که پزشک فشار ملایمی را اعمال کند ، کولونوسکوپ بیشتر در روده بزرگ حرکت می کند و به آرامی به داخل حرکت میکند تا زمانی که کل روده بزرگ دیده شود.

در انتهای کولونوسکوپ یک دوربین کوچک وجود دارد که به یک مانیتور متصل است. این امر به پزشک این امکان را می دهد تا روده بزرگ را از طریق دستگاه مشاهده کند حتی زمانی که در داخل بدن قرار دارد. با عبور دستگاه از روده بزرگ ، چرخش ها و خطوط طبیعی روده ممکن است مانع عبور دستگاه شوند.

در این صورت از بیمار خواسته میشود که برای تسلط بیشتر پزشک ,موقعیت خود را تغییر دهد.  کل این روش می تواند از 30 دقیقه تا 1 ساعت طول بکشد. کولونوسکوپ علاوه بر مشاهده ساده دیواره روده ، ضمایم  خاصی دارد که به پزشک اجازه می دهد نمونه های بافتی یا نمونه برداری را جمع آوری کند ، رشد ریز مخاطی را از بین ببرد و خونریزی را با لیزر ، گرما یا دارو متوقف کند.

بعد از کولونوسکوپی چه کاری انجام دهم؟

کولونوسکوپی معمولاً بدون بیهوشی کامل (به عنوان یک روش سرپایی) انجام می شود. بعد از پایان مراحل عمل تا زمانی که عوارض جانبی داروها از بین نرفته باشد قبل از رفتن به منزل در مطب پزشک باید مدتی تحت نظر و مشاهده قرار بگیرید.

عوارض جانبی دارو ممکن است علائمی مانند حالت تهوع ، نفخ و خواب آلودگی ایجاد کند که ممکن است تا مدتی بعد از عمل ادامه یابد. با وجود این عوارض ها همراه داشتن یک همراه در کنار شما الزامی است تا شمارا به منزل ببرد.همچنین زمان بهبودی پس از عمل می تواند از چند ساعت تا چند روز متفاوت باشد.

دکتر محمد ثقفیمشاهده نوشته ها

فوق تخصص گوارش و کبد، مدرس دانشگاه هستم و مفتخرم که در سایه الطاف خداوند و اساتید بزرگوار در شهر تهران در خدمت هموطنان هستم . هدف این بوده تا در تمام دوره های آموزشی و تحقیقاتی با هدف تعالی و رشد بنیه علمی و عملی با به روز رسانی پزشکی در ایران خدمات آسان و موثر به هموطنان داده شود.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت مشاوره
1
مشاوره واتساپ
سلام👋
چطور میتونم کمکتان کنم ؟