بیماری های مجاری صفراوی

بیماری های مجاری صفراوی

کبد مهم ترین عضو و بزرگترین غده در داخل دستگاه گوارش است. در این میان کبد مایعی به نام صفرا در خود ترشح می کند که توسط مجاری مختلفی به یکدیگر متصل هستند. کبد و مجاری صفراوی موجود در دستگاه گوارش در صورت آسیب دیدن، می توانند بیماری های زیادی را در بدن افراد ایجاد کنند که ما در این مقاله به آنها می پردازیم.

شناخت انواع بیماری های کبد و مجاری صفراوی

صفرا یک مایع غلیظ قهوه ای رنگ است که توسط کبد برای هضم بهتر غذا و شکستن چربی ها تولید می شود. کیسه صفرا که وظیفه نگهداشتن این مایع را در خود دارد، از طریق مجاری صفراوی به کبد راه دارد و وقتی هضم غذا تمام می شود، مجاری صفراوی غذا و مواد مغذی آن را به روده باریک می رسانند تا انرژی تامین شده به دیگر اندام های بدن وارد شوند.

بیماری های مجاری صفراویدر این میان ممکن است اختلالات گوارشی زیادی در حین عملکرد همیشگی  این دو عضو ایجاد شود و سبب ایجاد انواع مختلفی از بیماری های کبد و مجاری صفراوی شوند که ما به شرح برخی از شایع ترین آنها می پردازیم.

بیماری سنگ صفرا

مجاری صفراوی شامل کلسترول ها و مواد غذایی دیگر هستند و وقتی غلظت کلسترول از حد معمول بیشتر می گردد، کم‌کم مواد جامدی شبیه به سنگ در این مجاری و کیسه صفرا ساخته می شوند.

این سنگ ها می توانند دردهای زیادی در معده و روده بیماران ایجاد کنند. اما مشکل اصلی این است، زمانی که کیسه صفرا مشغول به منقبض کردن خود برای تخلیه مواد غذایی و رساندن آنها به روده باریک است، برخی از این سنگ ها در مجاری صفراوی گیر می کنند و کیسه صفرا سعی می کند با انقباض های بیشتر این سنگ ها را خارج کند که همه این اقدامات سبب ایجاد دردهای بیشتر در شکم افراد و حالت تهوع های مکرر در او می شوند.

این مطلب هم بخوانید  علائم کبد چرب

عموما زنان بیشتر با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند، همچنین کسانی که به بیماری های دیگر دستگاه گوارش مبتلا هستند و داروهایی مانند استروژن مصرف می کنند و دارای اضافه وزن نیز هستند، می توانند مستعد ابتلا به این بیماری باشند.

بیماری کله سیستیت حاد و مزمن

این نوع از بیماری های کبد و مجاری صفراوی می توانند به ملتهب شدن  کیسه صفرا منجر شوند که مهم ترین عامل ایجاد آنها همان سنگ های صفرا، تومورها و بیماری های روده می باشند.

در اثر ابتلای فرد به این بیماری تغییرات شیمیایی زیادی در مجاری صفراوی  ایجاد می گردد که ممکن است، عفونت های میکروبی زیادی در کیسه صفرا نیز ایجاد شود و مجاری به مقدار خیلی زیادی ملتهب شوند که همه اینها با درد های زیادی در افراد بیمار همراه هستند.

اما در نوع مزمن این بیماری، مجاری صفراوی دارای ضخامت بیشتری می شوند و در نتیجه فعالیت کیسه صفرا بیشتر می شود و التهابات موجود در آن نیز بیشتر می گردد و بدن دچار اختلالات گوارشی زیادی که با حالت تهوع های مکرر و دردهای شکمی زیادی همراه است، می گردد.

قابل ذکر است که این بیماری تمام مجاری بزرگ و کوچک بین کبد و کیسه صفرا را فرا می گیرد و در صورت درمان نشدن وضعیت بیمار وخیم می شود.

عفونت کیسه صفرا

یکی دیگر از بیماری های کبد و مجاری صفراوی عفونت کیسه صفرا است که بر اثر ابتلا به سنگ صفرا ایجاد می گردد. زیرا وقتی کیسه صفرا سعی می کند  نواحی مسدوده شده خود را باز کند، میکروب ها سبب عفونی شدن مجاری و پارگی رگ های جریان خون می شوند، در نتیجه دردهای زیادی در بالای شکم افراد بیمار و حالت تهوع های مکرری در آنها ایجاد می شود.

عفونت کیسه صفرا

سنگ مجاری صفراوی، سرطان کیسه صفرا، پولیپ های کیسه صفرا و … نیز از دیگر بیماری های کبد و مجاری صفراوی می باشند که البته در بین مردم جهان از شیوع کمتری برخوردار هستند.

این مطلب هم بخوانید  علائم کبد چرب

راه های تشخیص و درمان بیماری های مجاری صفراوی

افراد بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های کبد و مجاری صفراوی از مصرف غذاهای چرب با کلسترول بالا خودداری کنند و بیشتر مصرف میوه ها و سبزیجات را در رژیم های غذایی خود قرار دهند.

انجام ورزش های روزانه، نگهداشتن وزن در حد نرمال و فرار از چاقی و بیماری دیابت نیز می تواند از ابتلا به این بیماری در افراد با سنین مختلف جلوگیری کند.

متخصصان گوارش برای تشخیص این بیماری ها، ابتدا با معاینات لازم و از طریق سونوگرافی، رادیولوژی، آزمایش خون و … سعی می کنند، نوع بیماری گوارشی فرد را تشخیص دهند و سپس روش های درمانی مختلف را در پیش بگیرند.

متخصصان بیماری های دستگاه گوارش، ابتدا سعی می کنند با استفاده از داروهای متفاوت به درمان این بیماری ها بپردازند و در صورت نتیجه نگرفتن از این روش از روش های دیگر مانند جراحی استفاده کنند.

این متخصصان در برخی از انواع این بیماری ها به منظور درمان بیمار، اقدام به برداشتن کیسه صفرا می کنند.

متخصصان زیادی به درمان بیماری های گوارشی می پردازند. اما افراد بهتر است، ابتدا به یک متخصص باتجربه مراجعه کنند تا او با استفاده از روش های مختلف به درمان بیمار بپردازد.

یکی از این متخصصان دکتر محمد ثقفی، فوق تخصص گوارش است که افراد با مراجعه به سایت وی می توانند ضمن دریافت مشاوره های رایگان پزشکی نسبت به رزرو وقت معاینه حضوری نیز اقدام کنند تا بیماری آنها به درستی تشخیص داده شود و روش درمانی مناسبی نیز در پیش گرفته شود.

دکتر محمد ثقفیمشاهده نوشته ها

فوق تخصص گوارش و کبد، مدرس دانشگاه هستم و مفتخرم که در سایه الطاف خداوند و اساتید بزرگوار در شهر تهران در خدمت هموطنان هستم . هدف این بوده تا در تمام دوره های آموزشی و تحقیقاتی با هدف تعالی و رشد بنیه علمی و عملی با به روز رسانی پزشکی در ایران خدمات آسان و موثر به هموطنان داده شود.

4 نظر

  • سلام . من ده سال پیش کیسه صفرا را برداشتم چون سنگ داشت.الان احساس میکنم مجاری صفرا یا همون لوله صفرا عفونت دارد. آیا همجین چیزی امکان داره بعد این همه مدت؟ آقای ۶۳ ساله هستم

    • سلام .اگر درد پس از مصرف غذاهای چرب دارید بایست دوباره سونوگرافی انجام دهید.به ندرت عفونت صورت می پذیرد

  • سلام. وقت بخیر جناب دکتر. مادر من با آزمایش تست کبد و بیلی رویین نرمال، قند خون ناشتا نرمال،برای انجام سونوگرافی چکاپ سالانه فرستاده شدن که در سونوگرافی به وجود سنگ در سگمان ۷ کبد که حاکی از سنگ های صفراوی داخل کبدی است مبتلا شدن که البته به MRCP هم فرستاده شدن و در اون مشکوک به اسلاج و یا سنگ ریزه در سگمان۷ ام کبد بودن بقیه ارگان ها سالم بوده و کالیبر نرمال داشتن. بنظر شما راه حل درمانی چیه؟ اضافه وزن ندارن،انسان متحرکی هستن.فقط به مدت تقریبی ۲۰ سال قرص ضد بارداری مصرف میکردن که از سال۹۳ قطع کردن. ممنون از توجه‌اتون.

    • سلام اگر درد ندارند فقط کپسول اورسوفار 300 دو عدد در دروز بمدت 6 ماه و سونوگرافی هر 6 ماه.درخواست مارکرهای تومور کبد و مجاری صفراوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت مشاوره
1
مشاوره واتساپ
سلام👋
چطور میتونم کمکتان کنم ؟