هزینه انجام اعمال اندوسکوپی

هزینه انجام اعمال اندوسکوپی

آنچه در این مقاله می خوانید پنهان

چه عواملی بر هزینه آندوسکوپی تأثیر می گذارد؟ صرف نظر از نوع روشی که انجام می دهید ، بسیاری از موارد می توانند در هزینه های مراقبت های بهداشتی تأثیر بگذارند. به طور کلی ، سه عامل وجود دارد که باعث می شود هزینه های مراقبت های بهداشتی متفاوت باشد:

نوع تسهیلات برای اندوسکوپی 

جایی که روش پزشکی خود را انجام داده اید بر هزینه تأثیر می گذارد. انجام آندوسکوپی در بیمارستان به عنوان یک بیمار بستری بسیار بیشتر از انجام همان عمل در یک مرکز سرپایی است. از آنجا که استفاده از امکانات بستری هزینه بیشتری دارد ، در نهایت بیماران هزینه بیشتری برای مراقبت پرداخت می کنند.

✅هزینه اندوسکوپی با بیمه میانگین بین 6800000 تا 14000000ریال
✅هزینه اندوسکوپی بدون بیمه متوسط 12500000 تا 35000000 ریال
✅عوامل مهم هزینه اندوسکوپی موقعیت جغرافیایی- تجهیزات- نوع بستری
✅هزینه های تسهیلات سرپایی متوسط 15000000 الی 1250000 ریال.
✅انواع آندوسکوپی روش بیهوش و بی حسی

بیمه شده یا بیمه نشده

هزینه آندوسکوپی می تواند در بین ارائه دهندگان بیمه متفاوت باشد. تغییر قیمت تا حد زیادی به این عامل بستگی دارد که برنامه بیمه شما در صورت انجام عمل چه مقدار از مراحل را پوشش می دهد. اگر بیمه درمانی ندارید ، باید هزینه کامل انجام آندوسکوپی را پرداخت کنید هزینه آندوسکوپی با بیمه برای بیماران به‌طور متوسط بین 6800000 تا 14000000ریال می باشد وبدون بیمه آن به‌طور متوسط 12500000 تا 35000000 ریال است.

دکتر محمد ثقفی

عوامل مهم بر هزینه انجام اعمال اندوسکوپی 1402

1-موقعیت جغرافیایی

محل سکونت – منطقه ، ایالت و حتی شهری که در آن زندگی می کنید می تواند در هزینه مراحل درمانی شما تأثیر بگذارد. اگر در یک منطقه روستایی با امکانات کمتری زندگی می کنید طبیعتا هزینه کمتری را جهت انجام این عمل نسبت به شهر و بیمارستان های خصوصی پرداخت خواهید کرد.

2-بستری در مقابل تفاوت هزینه های تسهیلات سرپایی

هزینه آندوسکوپی بین مراکز بستری و سرپایی بسیار متفاوت خواهد بود. هزینه این آزمایش  در مراکز بستری به طور متوسط 15000000 ریال می باشد، در حالیکه روش مشابه در مراکز سرپایی به طور متوسط 1250000 است.

3-تفاوت هزینه های داخل مجموعه در مقابل مجموعه

مجموعه هزینه های داخل شبکه به ارائه دهنده خدمات درمانی یا تسهیلاتی گفته می شود که نرخ های آن مجموعه با یک شرکت بیمه درمانی دارای قرارداد است. این نرخ معمولاً بسیار کمتر از آن است که بیماری بخواهد بدون بیمه هزینه درمان را به‌طور کامل پرداخت کند. لازم به ذکر است که هزینه های ارائه دهندگان دارای قرارداد بیمه تقریبا همیشه ارزان‌تر از ارائه دهندگان بدون قرارداد هستند.

4-مسئولیت پرداخت

تقریباً همه کسانی که آندوسکوپی انجام میدهند باید مقداری از هزینه های خود را از جیب خود پرداخت کنند و بیمه تنها بخشی از هزینه انجام عمل را به عهده میگیرد. بیماران بدون بیمه مسئولیت کل هزینه جراحی خود را بر عهده خواهند داشت.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه انجام اعمال اندوسکوپی

  • نسخه ها

ممکن است یک پزشک برای انجام عمل شما مسکن یا آرام بخشی تجویز کند. برای جلوگیری از پرداخت هزینه اضافی ، مطمئن شوید نسخه هایی که دریافت می کنید تحت پوشش بیمه نامه شما هستند.

  • ویزیت های اضافی مطب

در برخی موارد قبل از عمل ، ممکن است شما به مشاوره اولیه با جراح یا متخصص قلب احتیاج داشته باشید که هزینه آن به‌صورت جداگانه دریافت میشود.

عوارض آندوسکوپیانواع آندوسکوپی :

  1. دستگاه گوارش: مری ، معده و اثنی عشر (مری ، روده کوچک) (روده کوچک)
  2. دستگاه تنفسی: بینی (رینوسکوپی) ، دستگاه تنفسی تحتانی (برونکوسکوپی).
  3. گوش: اتوسکوپی
  4. دستگاه ادراری: سیستوسکوپی
  5. دستگاه تناسلی زنان (جینوسکوپی): دهانه رحم (کولپوسکوپی) ، رحم (هیستروسکوپی) ، لوله های رحمی (فالوپوسکوپی).
  6. از طریق یک برش کوچک: حفره شکم یا لگن (لاپاراسکوپی) ، قسمت داخلی مفصل (آرتروسکوپی) ، اندام های قفسه سینه (توراکوسکوپی و مدیاستینوسکوپی).

روش آندوسکوپی:

پزشکان به دلایل مختلفی از آندوسکوپی استفاده می کنند. بنابراین ، مدت زمان عمل به هدفی که انجام می شود بستگی دارد. به طور کلی ، آندوسکوپی یک روش مراقبت روزانه(Day care) است ، بنابراین بعد از انجام آزمایش  نیازی به بستری در بیمارستان نیست.

این مطلب هم بخوانید  درمان شقاق مقعد و بیماری همورویید

قبل از انجام آندوسکوپی ، پزشک در مورد علت انجام این عمل، نحوه تهیه و دستورالعمل های لازم قبل از عمل را به بیمار اطلاع می دهد. علاوه بر این ، بیمار تحت معاینه فیزیکی قرار می گیرد و سابقه پزشکی کامل وی از جمله هرگونه عمل جراحی در گذشته مورد بررسی قرار می گیرد.

مراحل مهمی که در طی روش آندوسکوپی انجام می شود شامل موارد زیر است:

برای شروع روش ، پزشک ممکن است برای شما داروی بیهوشی یا بی حسی تزریق کند.

بعداز اینکه داروی بیهوشی یا بی حسی اثر کرد درحالی که بیماربه سمت چپ دراز کشیده است پزشک متخصص لوله انعطاف‌پذیر آندوسکوپ را از دهان بیمار عبور می دهد.
دوربین کوچکی به این لوله جهت مشاهده اندام های داخلی متصل شده است که در حین عمل ، پزشک می تواند تصاویر اندام ها را از آندوسکوپ مشاهده و ضبط کند. در بعضی موارد ، میتوان از این لوله جهت نمونه برداری اندام داخلی بدن نیز استفاده کرد.

پس از آندوسکوپی ، بیمار به محلی جهت بهبودی وضعیت خود منتقل می شود و تا زمان از بین رفتن کامل اثرات آرام بخش ، تحت نظر پزشک قرار میگیرید. . بیمار ممکن است گلودرد خفیف یا ناراحتی دیگری نیز داشته باشد که خود به خود بعد از گذشت چند روز این علائم برطرف می شود. اگر بیمار بعد از گذشت چند روزاز انجام عمل برای مدت طولانی ناراحتی و یا علائم غیر طبیعی  داشته باشد باید حتما به پزشک خود مراجعه کند.

اندوسکوپیسونوگرافی آندوسکوپیک

سونوگرافی آندوسکوپیک (EUS) یا اکو آندوسکوپی یک روش پزشکی است که در آن آندوسکوپی (قرار دادن پروب به اندام توخالی) با سونوگرافی ترکیب می شود تا تصاویر اندام های داخلی قفسه سینه ، شکم و روده بزرگ به دست آید. می توان از آن برای تجسم دیواره های این اندام ها یا مشاهده ساختارهای مجاور استفاده کرد.

سونوگرافی آندوسکوپیک بیشتر در دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی استفاده می شود. این روش توسط فوق تخصص گوارش انجام می شود که آموزش های گسترده ای دیده اند. برای بیمار ، این روش تقریباً مشابه روش آندوسکوپی بدون قسمت سونوگرافی است ، مگر اینکه نمونه برداری از ساختارهای عمیق با هدایت سونوگرافی انجام شود.

دستگاه گوارش فوقانی 

برای سونوگرافی آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی ، پروبی در طی روشی  در مری ، معده و اثنی عشر قرار داده می شود. از جمله موارد دیگر ، امکان غربالگری سرطان لوزالمعده ، سرطان مری و سرطان معده و همچنین تومورهای خوش‌خیم دستگاه گوارش فوقانی را فراهم می کند. همچنین امکان توصیف و نمونه برداری از هر نوع ضایعه کانونی موجود در دستگاه گوارش فوقانی ، مانند سرطان مری را فراهم می کند. در موارد نادری از این روش برای شناسایی ناهنجاری ها و توده ها در مجاری صفراوی و مجاری پانکراس استفاده می شود.

قبل از سونوگرافی آندوسکوپیک به بیمار آرامبخش تزریق میشود سپس آندوسکوپ از طریق دهان منتقل می شود و از طریق مری به منطقه مشکوک انتقال پیدا میکند. از این روش میتوان از موقعیت های مختلف بین مری و دوازدهه و از اندام های داخل و خارج دستگاه گوارش تصویربرداری کرد تا نوع و علت بیماری  تشخیص داده شودهمچنین با روشی به نام آسپیراسیون سوزن ظریف می توان از اندام داخلی مانند لوزالمعده، غدد فوق کلیوی و هر غدد لنفاوی غیرطبیعی  نیز نمونه برداری کرد.  علاوه بر این میتوان از دیواره دستگاه گوارش تصویربرداری کرد و میزان نفوذ ضایعه را تغیین کرد

این روش برای تشخیص سرطان لوزالمعده به ویژه در بیمارانی که مشکوک به داشتن توده یا زردی هستند بسیار حساس و دقیق است (میزان حساسیت 90-95٪)

نقش آن در مرحله بندی بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده محدود به متاستازهای موضعی است. با این حال ، در ترکیب با سی تی اسکن که اطلاعات مربوط به متاستازهای منطقه ای را فراهم می کند ، یک روش تصویربرداری عالی برای تشخیص و مرحله بندی سرطان پانکراس می باشد.

همچنین  سونوگرافی آندوسکوپی می تواند همراه با پانکراتوگرافی کلانژیو رتروگراد آندوسکوپیک (ERCP) باشد. از پروب سونوگرافی برای تعیین مکان سنگهای صفراوی که ممکن است به مجرای صفراوی مشترک منتقل شده باشند استفاده شود. این اتفاق ممکن است باعث انسداد تخلیه مشترک کبد و لوزالمعده شود که میتواند منجر به کمردرد ، زردی و پانکراتیت شود. در راست روده (رکتوم) جهت تعیین عمق ضایعات تز این روش استفاده میشود.

آندوسکوپی چیست؟

یکی از روش های که برای تشخیص بیماری های مختلف استفاده می شود، انجام آندوسکوپی است که توسط پزشکان متخصص مختلفی مانند فوق تخصص آندوسکوپی و غیره انجام می شود.
بیشتر افراد با شنیدن نام آندوسکوپی به فکر دکتر گوارش می افتند؛ ولی این روش تشخیصی توسط دیگر متخصصان برای اندام های مختلف داخل بدن انجام می شود که با نام های متنوعی شناخته می شود.
به طور مثال فوق تخصص گوارش برای تشخیص بیماری های معده از روش آندوسکوپی استفاده می کند و قبل از انجام عمل آندوسکوپی ممکن است برای بیمار از بی حسی یا داروی بیهوشی استفاده کند؛ سپس بیمار باید به سمت چپ دراز بکشد تا پزشک متخصص گوارش از دهان لوله انعطاف پذیری را وارد معده کند به این لوله دوربین کوچکی متصل شده تا پزشک بتواند از طریق آن اندام مورد نظر داخل بدن را مشاهده کند.
برای آندوسکوپی معده پزشک متخصص با کمک این دوربین می تواند به راحتی داخل معده را مشاهده کند.
گاهی اوقات برای نمونه برداری از اندام مورد نظر داخل بدن از این لوله انعطاف پذیر استفاده می شود.
بعد از انجام آندوسکوپی، بیمار برای این که بهبودی خود را به دست آورد و به آرامش برسد باید به محل مناسبی برده شود تا اثرات داروی بی حسی یا بیهوشی از بین برود.

این مطلب هم بخوانید  هزینه اندوسکوپی سال 1402

هزینه انجام اعمال آندوسکوپی

عوامل مختلفی باعث شده هزینه انجام عمل آندوسکوپی متفاوت باشد در این قسمت از محتوا ما قصد داریم عواملی که روی قیمت انجام آندوسکوپی اثرگذار هستند را برای شما عزیزان شرح دهیم:

  • موقعیت جغرافیایی: شهر، استان، منطقه، ایالت و محل سکونت شما روی هزینه درمان شما تاثیر گذار هستند به طور مثال اگر در یک منطقه روستایی زندگی می کنید هزینه انجام آندوسکوپی و دیگر روش های تشخیصی و درمانی شما کمتر می شود؛ ولی اگر به یک فوق تخصص گوارش در تهران یا به یک فوق تخصص آندوسکوپی در تهران مراجعه کنید به حتم هزینه درمان و آندوسکوپی شما بیشتر خواهد شد.
  • هزینه تسهیلات سرپایی با هزینه تسهیلات بستری متفاوت است: هزینه های بیمار هنگامی که در بیمارستان بستری می شود به مراتب بیشتر از زمانی است که روش های درمانی و تشخیصی برای بیمار به صورت سرپایی انجام می شود.
  • هزینه های داخل مجموعه با هزینه های مقابل مجموعه متفاوت می باشدند، انجام آندوسکوپی با هزینه کمتری انجام می شود؛ ولی بیمارانی که تحت بیمه درمانی مورد نظر نیستند باید هزینه بیشتری را صرف انجام آندوسکوپی کنند؛ چون هزینه آن ها آزاد محسوب می شود.
  • مسئولیت پرداخت: برای انجام آندوسکوپی بیماران برخی از هزینه ها را خود باید پرداخت کنند؛ چون بیمه تمام هزینه ها را متحمل نمی شود و فقط بخشی از هزینه را می پردازد.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه انجام عمل آندوسکوپی در سال 1402

  • نسخه ها: برای انجام آندوسکوپی پزشک ممکن است آرام بخش یا مسکن برای شما تجویز کند برای این که متحمل هزینه‌ اضافه‌ نشوید باید اطمینان یابید که نسخه های دریافتی شما را بیمه تحت پوشش قرار می دهد.
  • ویزیت های اضافی مطب: در برخی از موارد قبل از انجام آندوسکوپی ممکن است نیاز باشد با یک متخصص قلب یا جراح مشورت کنید که این عوامل باعث می شوند، شما به صورت جداگانه هزینه ای پرداخت نمایید.

انواع آندوسکوپی و تاثیر آن ها روی هزینه انجام عمل آندوسکوپی

همان طور که قبلا اشاره کرده ایم آندوسکوپی برای اندام های مختلفی که داخل بدن هستند، انجام می شود به همین دلیل با نام های مختلفی شناخته می شود از انواع آندوسکوپی که باعث شده اند، هزینه انجام این عمل متغیر باشد به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

  • آندوسکوپی معده، مری و اثنی عشر
  • کولونوسکوپی روده بزرگ که باید توسط فوق تخصص کولونوسکوپی یا متخصص گوارش انجام شود.
  • دستگاه تنفسی تحتانی و بینی که به ترتیب به آن برونکوسکوپی و رینوسکوپی می گویند.
  • دستگاه اداری که به آن سیستوسکوپی گفته می شود.
  • حفره لگن یا شکم یا لاپاراسکوپی، اندام های قفسه سینه یا مدیاستینوسکوپی و توراکوسکوپی و قسمت داخلی مفصل یا آرتروسکوپی که همه این ها از طریق برشی کوچک انجام می شوند.
  • دستگاه تناسلی زنان که شامل لوله های رحمی یا فالوپوسکوپی، رحم هیستروسکوپی و دهانه رحم می شوند.

سوالات پر تکرار در مورد هزینه اندوسکوپی

اندوسکوپی چقدر هزینه دارد؟

هزینه اندوسکوپی معمولاً در حدود ۵۰۰ هزار تا 3 میلیون تومان متغیر است.

بیمه هزینه انودسکوپی را پوشش می‌دهد؟

بله، بیمه معمولاً هزینه اندوسکوپی را پوشش می دهد، اما این بسته به نوع بیمه و پوشش آن و همچنین دلایل انجام اندوسکوپی ممکن است متفاوت باشد.

آیا باید پیش از انجام اقدامات خاصی برای پرداخت هزینه اندوسکوپی انجام داد؟

سته به نوع بیمه و شرایط قرارداد، ممکن است نیاز به پرداخت هزینه‌های خاصی یا پرداخت مقدم داشته باشید. برای اطمینان از هزینه‌ها و شرایط بیمه، قبل از انجام اندوسکوپی با شرکت بیمه تماس بگیرید.

دکتر محمد ثقفیمشاهده نوشته ها

فوق تخصص گوارش و کبد، مدرس دانشگاه هستم و مفتخرم که در سایه الطاف خداوند و اساتید بزرگوار در شهر تهران در خدمت هموطنان هستم . هدف این بوده تا در تمام دوره های آموزشی و تحقیقاتی با هدف تعالی و رشد بنیه علمی و عملی با به روز رسانی پزشکی در ایران خدمات آسان و موثر به هموطنان داده شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت مشاوره
1
مشاوره واتساپ
سلام👋
چطور میتونم کمکتان کنم ؟