درمان رفلاکس معده

درمان رفلاکس معده

ریفلاکس یا GERD چیست؟ مری لوله ای است که غذا را از دهان شما به معده منتقل می کند. اگر کودک شما ریفلاکس دارد ، محتوای معده او به مری برمی گردد که به این بیماری ریفلاکس یا رفلاکس معده (مری) گفته میشود. که در این مقاله به علائم و درمان رفلاکس معده پرداختیم .

GERD مخفف بیماری ریفلاکس معده و مری است. این یک نوع ریفلاکس جدی و طولانی مدت است .

درمان رفلاکس معدهچه عواملی باعث ریفلاکس در نوزادان می شود؟

یک عضله (اسفنکتر مری تحتانی) وجود دارد که به عنوان دریچه ای بین مری و معده عمل می کند. وقتی کودک شما غذا را قورت می دهد ، این عضله شل می شود و باعث می شود غذا از مری به معده منتقل شود. این عضله به طور معمول بسته می ماند ، بنابراین محتوای معده دوباره به مری جریان نمی یابد.

علائم ریفلاکس در نوزادان چیست؟

در نوزادان ، علامت اصلی ریفلاکس ریزش آب دهان است. همچنین GERD همچنین ممکن است علائمی مانند ایجاد کند .

  • قوس پشت ، اغلب در حین غذا خوردن یا بلافاصله بعد از غذا خوردن
  • کولیک – گریه بیش از 3 ساعت در روز و بدون دلیل پزشکی
  • سرفه کردن
  • آروغ زدن یا مشکل در بلعیدن
  • تحریک پذیری ، به خصوص بعد از خوردن غذا
  • کاهش اشتها یا امتناع از خوردن
  • کاهش وزن
  • خس خس سینه یا مشکل تنفس
  • استفراغ ناگهانی یا مکرر

روش های درمانی ریفلاکس برای نوزادان

اگر تغییرات تغذیه ای به اندازه کافی کمک نکند ، پزشک ممکن است داروهایی را برای درمان GERD توصیه کند. این داروها با کاهش میزان اسید در معده کودک شما کار می کنند. پزشک فقط درصورتی که کودک شما هنوز علائم ریفلاکس منظم داشته باشد دارو را به شما پیشنهاد میکند .

داروهای ریفلاکس در نوزادان شامل موارد زیر است:

  • مسدود کننده های H2 ، که تولید اسید را کاهش می دهد
  • مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) ، که میزان اسید معده را کاهش می دهد
این مطلب هم بخوانید  فوق تخصص گوارش

اگر اینها کمکی نکرد و کودک شما هنوز علائم شدیدی دارد ، ممکن است جراحی یک گزینه باشد. متخصصان گوارش کودکان فقط در موارد نادر از جراحی برای درمان  ریفلاکس در نوزادان استفاده می کنند. آنها ممکن است هنگامی که نوزادان مشکلات تنفسی شدیدی دار جراحی را پیشنهاد دهند.

درمان رفلاکسداروهای بدون نسخه

شما می توانید بسیاری از داروهای GERD را بدون نسخه خریداری کنید. با این حال ، اگر علائمی دارید که با داروهای بدون نسخه از بین نمی رود ، باید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است یک یا چند دارو برای درمان ریفلاکس تجویز کند.

آنتی اسیدها

پزشکان ممکن است آنتی اسیدها را برای تسکین دل درد خفیف و سایر علائم خفیف GER یا GERD توصیه کنند. آنتی اسیدها بدون نسخه در دسترس هستند. این داروها می توانند به تسکین علائم خفیف کمک کنند.

با این حال ، شما نباید از این داروها هر روز یا برای علائم شدید استفاده کنید ، مگر اینکه در مورد استفاده از ضد اسید با پزشک خود مشورت کرده باشید. این داروها می توانند عوارض جانبی مانند اسهال یا یبوست داشته باشند.

مسدود کننده های H2

مسدود کننده های H2 میزان اسیدی که معده شما ایجاد می کند را کاهش می دهند. همچنین می توانند به بهبود مری کمک کنند ، اما نه به اندازه مهارکننده های پمپ پروتون (PPI). شما می توانید مسدود کننده های H2 را بدون نسخه خریداری کنید ، یا پزشک می تواند یکی از آنها را تجویز کند.

بازدارنده های پمپ پروتون (PPI)

PPI میزان اسیدی که معده شما ایجاد می کند را کاهش می دهد. PPI در درمان علائم GERD بهتر از مسدود كننده هاي H2 است و در بيشتر افراد مبتلا به GERD مي تواند پوشش مري را بهبود بخشد. شما می توانید PPI را بدون نسخه بخرید ، یا پزشک می تواند یک نسخه از آن را تجویز کند. پزشکان ممکن است PPI را برای درمان طولانی مدت GERD تجویز کنند.

PPI معمولاً بی خطر و موثر هستند. عوارض جانبی غیر معمول دارند که ممکن است شامل سردرد ، اسهال و ناراحتی معده باشد.

این مطلب هم بخوانید  سوزش سر معده

تحقیقات همچنین نشان می دهد که مصرف PPI ممکن است احتمال عفونت با کلستریدیوئیدس دیفیسیل (C. diff) را افزایش دهد. بنابراین متخصصان هنوز دریافتی های کاملی را از عوارض مصرف این دارو را در اختیار ندارند.

جراحی و سایر اقدامات پزشکی

اگر علائم GERD با تغییر در شیوه زندگی و داروها بهبود نیافته باشد ، یا اگر می خواهید برای کنترل علائم ، مصرف داروهای طولانی مدت GERD را متوقف کنید ، پزشک ممکن است جراحی را به شما توصیه کند.

نسخه برداری فوندوپلیکاسیون شایع ترین جراحی GERD است. در بیشتر موارد ، منجر به بهبود طولانی مدت علائم GERD می شود. در حین عمل ، یک جراح قسمت بالای معده شما را در انتهای مری می دوزد تا به اسفنکتر تحتانی مری فشار وارد کند و از ریفلاکس جلوگیری کند.

درمان رفلاکس معدهجراحان ممکن است عمل فوندوپلیکشن را به صورت جراحی لاپاراسکوپی یا باز انجام دهند. در عمل جراحی لاپاراسکوپی ، که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد، جراحان بریدگی های کوچکی در شکم ایجاد می کنند و ابزارهای خاصی را برای انجام عمل وارد شکم شما می کنند. جراحی لاپاراسکوپی چند جای زخم کوچک ایجاد می کند. در عمل فونداسیون باز ، جراحان قسمت بیشتری را برش می دهند.

جراحی چاقی

اگر به GERD و چاقی مبتلا هستید ، ممکن است پزشک جراحی کاهش وزن را که جراحی چاقی نیز نامیده می شود ، و اغلب جراحی بای پس معده نامیده میشود توصیه کند. جراحی چاقی می تواند به شما در کاهش وزن و کاهش علائم ریفلاکس نیز کمک کند.

آندوسکوپی 

پزشکان ممکن است روشهایی را که از آندوسکوپی برای درمان GERD استفاده می کنند، توصیه کنند.برای آندوسکوپی، پزشکان آندوسکوپ – یک لوله کوچک و انعطاف پذیر با نور و دوربین – را از طریق دهان و مری وارد می کنند.

پزشکان ممکن است از روشهای آندوسکوپی برای دوختن قسمت بالای معده شما در اطراف اسفنکتر مری تحتانی یا انتقال انرژی فرکانس رادیویی به اسفنکتر استفاده کنند اما لازم به ذکر است که اغلب پزشکان از این روش استفاده نمی کنند.

جهت ارتباط با دکتر محمد ثقفی میتوانید با شماره های موجود در وب سایت در ارتباط باشید .

دکتر محمد ثقفیمشاهده نوشته ها

فوق تخصص گوارش و کبد، مدرس دانشگاه هستم و مفتخرم که در سایه الطاف خداوند و اساتید بزرگوار در شهر تهران در خدمت هموطنان هستم . هدف این بوده تا در تمام دوره های آموزشی و تحقیقاتی با هدف تعالی و رشد بنیه علمی و عملی با به روز رسانی پزشکی در ایران خدمات آسان و موثر به هموطنان داده شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت مشاوره
1
مشاوره واتساپ
سلام👋
چطور میتونم کمکتان کنم ؟