علائم ترش کردن معده

علائم ترش کردن معده

علائم ترش کردن معده چیست ؟ یکی از دلایل عمده بیماری ریفلاکس اسید ، ناهنجاری معده به نام فتق هیاتال است. این عامل زمانی اتفاق می افتد که قسمت بالای معده و LES در بالای دیافراگم حرکت کند ،ماهیچه ای که معده شما را از قفسه سینه جدا می کند.

به طور معمول ، دیافراگم به نگه داشتن اسید در معده ما کمک می کند. اما اگر فتق هیاتال داشته باشید ، اسید می تواند به سمت مری بالا برود و علائم بیماری ریفلاکس اسید را ایجاد کند.

عوامل ترش کردن چاقی – نوشیدنی های گازدار – دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا
علائم رفلاکس  سوزش سر دل – سوزش، آروغ زدن – تلخی دهان
راه بهبود علائم رفلاکس مصرف سبزیجات آب پز – کم کردن وزن – تغییر سبک زندگی

علائم ترش کردن معده

دستگاه گوارش که وظیفه اصلی آن جذب مواد مغذی است، از دهان شروع می شود و به مقعد ختم می شود. غذایی که از دهان گرفته می شود با حرکتی به نام حرکت پریستالتیک از مجرای مری وارد معده می شود. فرآیند هضم زمانی آغاز می شود که غذای ورودی به معده با شیره معده مخلوط شود.

اسفنکتر مری با نام پزشکی آن در قسمت تحتانی مری، به عنوان یک دریچه عمل می کند و از خروج مایع، اسید و مواد مغذی موجود در معده از معده به مری جلوگیری می کند. با این حال، در برخی موارد، این ساختار پوشش مانند را می توان در فواصل زمانی بسیار مکرر باز و بسته کرد.

در نتیجه، محتویات معده به مری، یعنی به مری باز می گردد. به این حالت رفلاکس می گویند. اگر رفلاکس برای مدت طولانی درمان نشود، می تواند آسیب جدی به مری، حلق و ریه ها وارد کند.

علاوه بر این، عادات مضر مانند الکل و سیگار نیز می تواند باعث رفلاکس شود. در عین حال، سایر مشکلات سیستم گوارشی که مانع از تخلیه معده می شوند نیز می توانند باعث رفلاکس شوند.

در برخی موارد، دلایل تشریحی مانند فتق معده ممکن است باعث بیماری ریفلاکس شود. بارداری نیز یکی از عواملی است که می تواند باعث رفلاکس شود. رفلاکس زمانی اتفاق می افتد که فشار روی معده در نتیجه افزایش فشار داخل شکمی زن در دوران بارداری افزایش می یابد.

علائم ترش کردن معده چیست؟

علائم ترش کردن معده معمولا نیم ساعت بعد از غذا و در شب رخ می دهد. شایع ترین علائم رفلاکس عبارتند از: سوزش سر دل، سوزش، آروغ زدن، گاز، استفراغ، مشکل در بلع، حالت تهوع و تلخی دهان.

با این حال، علائم ریفلاکس به این موارد محدود نمی شود. برخورد مکرر محتویات معده با مری می تواند به مرور زمان باعث آسیب به اعصاب این ناحیه شود. در نتیجه تخریب این اعصاب، ممکن است شکایات مختلفی در قفسه سینه، گلو، قلب یا بازوها ایجاد شود.

عواملی که باعث ترش کردن معده میشود:

  • خوردن وعده های غذایی حجيم یا دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا
  • اضافه وزن یا چاقی
  • خوردن یک وعده غذایی سنگین و خوابیدن به پشت یا بهرجلو خم شدن
  • میان وعده نزدیک به زمان خواب
  • خوردن غذاهای خاص مانند مرکبات ، گوجه فرنگی ، شکلات ، نعناع ، سیر ، پیاز یا غذاهای تند یا چرب
  • نوشیدن نوشیدنی های خاص مانند الکل ، نوشیدنی های گازدار ، قهوه یا چای
  • سیگار کشیدن
  • باردار بودن
  • مصرف آسپرین ، ایبوپروفن ، برخی از داروهای شل کننده عضلات یا داروهای فشار خون

علائم بیماری ریفلاکس اسید چیست؟

سوزش سر دل:

  • یک درد سوزش یا ناراحتی است که ممکن است از معده به شکم یا قفسه سینه یا حتی در حلق برود
  • اسید ترش یا مزه تلخی که در گلو یا دهان شما ایجاد می شود
این مطلب هم بخوانید  درمان عفونت روده

علائم دیگر ترش کردن معده عبارتند از:

  • نفخ شکم
  • مدفوع خونی یا سیاه یا استفراغ خونی
  • آروغ زدن
  • دیسفاژی – احساس گیر افتادن غذا در گلو
  • سکسکه های طولانی مده
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن بدون دلیل مشخص
  • خس خس سینه ، سرفه خشک ، گرفتگی صدا یا گلودرد مزمن

چه چیزی برای بهبود علائم ترش کردن معده خوب است؟

از علل رفلاکس می توان عادات تغذیه ای و سبک زندگی و اختلالات تشریحی را در وهله اول برشمرد. بسیاری از اوقات، بیماران ریفلاکس می توانند با تغییر شیوه زندگی از علائم مرتبط با بیماری رهایی یابند.

برخی از گروه های غذایی وجود دارد که بیماران مبتلا به ریفلاکس باید از آنها اجتناب کنند. به طور کلی، بیماران فکر می کنند که سبزیجات و میوه های خام برای سلامت معده مفید هستند. با این حال، این باور درست نیست.

به بیماران ریفلاکس توصیه می شود به جای سبزیجات و میوه های خام از سبزیجات آب پز استفاده کنند. چربی یکی از مهمترین دشمنان رفلاکس است. به همین دلیل تغذیه بیماران مبتلا به ریفلاکس با غذاهای کم چرب علائم بیماری را کاهش می دهد.

علاوه بر این موارد، چاقی یا اضافه وزن از مشکلات مهم سلامتی هستند که می توانند باعث رفلاکس شوند. هنگامی که بیماران رفلاکس وزن کم می کنند، شکایات آنها بسیار کاهش می یابد.

به منظور درمان علائم ترش کردن معده یا رفلاکس معده حتما به یک فوق تخصص آندوسکوپی در تهران یا فوق تخصص گوارش در تهران مراجعه نمایید.

تشخیص بیماری ریفلاکس معده

وقت آن است که اگر علائم ریفلاکس اسید را دو بار یا بیشتر در هفته دارید به دکتر گوارش در تهران مراجعه کنید.

علائمی مانند سوزش سر دل در تشخیص بیماری ریفلاکس اسید مهم است ، به خصوص اگر تغییر سبک زندگی ، داروهای ضد اسید یا داروهای مسدود کننده اسید به کاهش این علائم کمک کند.

اگر این مراحل به شما کمک نکند یا علائم مکرر یا شدید داشته باشید ، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای تأیید تشخیص و بررسی سایر مشکلات تجویز کند.

درمان رفلاکسآندوسکوپی

آندوسکوپی ، نگاه به معده با دوربين و فیبر نوری ، در موارد معمولی و پاسخ به درمان ، معمولاً مورد نیاز نیست و هنگامی توصیه می شود که افراد به درمان واکنش خوبی نشان ندهند یا علائم هشدار دهنده ای از جمله اختلال بلع ، کم خونی ، خون در مدفوع (از نظر شیمیایی تشخیص داده شده) ، خس خس سینه ، کاهش وزن یا تغییرات صدا داشته باشند.

نمونه برداری انجام شده در حین گاستروسکوپی ممکن است به تشخیص بیماری های زیر کمک کند.

  • ادم و هیپرپلازی پایه (تغییرات التهابی غیر اختصاصی)
  • التهاب لنفوسیتی (غیر اختصاصی)
  • التهاب نوتروفیل (معمولاً به دلیل ریفلاکس یا گاستریت هلیکوباکتر)
  • التهاب ائوزینوفیل (معمولاً به علت ریفلاکس):
  • متاپلازی روده سلول گابلت یا مری بارت
  • کشیدگی پاپیلاها
  • نازک شدن لایه سلول سنگفرشی
  • دیسپلازی
  • سرطان

چه چیزی باعث رفلاکس می شود؟

شکایات رفلاکس بسته به ناحیه تحت تاثیر محتویات معده متفاوت است. در برخی موارد، بیماران ممکن است فکر کنند که در حین حمله ریفلاکس دچار حمله قلبی شده اند.

مهمترین دلیل آن احساس فشار، سوزش و فشردن در ناحیه قفسه سینه در اثر فرار محتویات معده به سمت عقب است. علاوه بر اینها، درد وسط کمر یا درد قفسه سینه از جمله علائم رفلاکس است.

با این حال، کارشناسان فوق تخصص کولونوسکوپی یا فوق تخصص آندوسکوپی توصیه می کنند که بیماران مبتلا به این شکایات ابتدا به بخش قلب مراجعه کنند تا احتمال حمله قلبی را رد کنند.

علاوه بر اینها، فرار از علائم رفلاکس اسید نیز می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. دسترسی مکرر محتویات اسیدی معده به دهان می تواند به دندان ها آسیب برساند. در حالی که برخی از بیماران هیچ شکایتی از معده ندارند، تنها علامت ممکن است پوسیدگی دندان باشد.برای اطلاع دقیق از قیمت سفید کردن دندان می توانید به دندانپزشکان مراجعه کنید .

زخم های روی زبان و ناحیه دهان را نیز می توان جزو علائم رفلاکس به حساب آورد. پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث رفلاکس می شود عجیب است. رژیم غذایی نامتعادل، اضافه وزن یا چاقی مرضی، برخی داروها، بیماری های معده ممکن است اولین پاسخ هایی باشد که به ذهن می رسد.

این مطلب هم بخوانید  کبد چرب و ارتباط آن با دستگاه گوارش

درمان رفلاکس چگونه است؟

اگر بیماری ریفلاکس در مراحل اولیه درمان نشود، سرطان معده در مراحل بعدی می تواند باعث مشکلات سلامتی بسیار جدی تری شود. در بیماری ریفلاکس، درمان با درمان دارویی آغاز می شود. اولین مورد از این گروه های دارویی اسید معده را از بین می برد، بنابراین شکایت از بین می رود زیرا غذاهای بدون اسید ظاهر می شوند.

نوع دیگر دارو شربت است. هنگامی که این شربت ها نوشیده می شوند، بالای محتویات معده می مانند تا ابتدا مایع خارج شود. با این حال، هیچ یک از این درمان ها برای درمان علل آناتومیک ریفلاکس مانند شلی دریچه معده یا فتق معده کافی نیست. مهم ترین روش درمانی در این گروه بیماران، جراحی رفلاکس است.

امروزه با پیشرفت های صورت گرفته در دنیای علم و فناوری می توان جراحی های رفلاکس را با تکنیک های مختلفی انجام داد. یکی از روش های رایج استفاده از فرکانس رادیویی در انتهای تحتانی مری است.

یکی دیگر از روش های جراحی که بایستی تحت نظر فوق تخصص گوارش یا دکتر گوارش انجام شود، ورود به معده با کمک آندوسکوپ و بخیه زدن ناحیه باز است. با پیشرفت های علم پزشکی و تکنولوژی، امروزه جراحی های رفلاکس با روش های لاپاراسکوپی قابل انجام است.

بنابراین بیماران می توانند مدت کوتاهی پس از عمل به زندگی عادی خود بازگردند. رفلاکس فقط یک بیماری بزرگسالان نیست. با توجه به ساختار آناتومیکی نوزادان بین 0 تا 18 ماهگی، مشاهده می شود که نقطه اتصال معده و مری شلتر است. این باعث رفلاکس در نوزادان می شود. تخت رفلاکس را می توان برای کاهش شکایات مربوط به رفلاکس در نوزادان ترجیح داد.

تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی برای درمان ترش کردن معده

یکی از موثرترین راه های درمان بیماری ریفلاکس اسید ، پرهیز از غذاها و نوشیدنی هایی است که علائم آن را تحریک می کنند. در اینجا مراحل دیگری وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  • وعده های غذاییتان را به وعده های غذایی کوچکتر  تبدیل کنید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از خوابیدن غذا بخورید.
  • از لباس تنگ و کمربند تنگ استفاده نکنید.
  • اگر اضافه وزن یا چاقی دارید ، با تغییر در ورزش و رژیم لاغری گام بردارید.
  • همچنین ، از پزشک خود بپرسید که چه داروئی می تواند سوزش معده یا سایر علائم بیماری ریفلاکس اسید را تحریک کند.

درمان رفلاکس معده

جراحی هایی برای بیماری ریفلاکس 

اگر داروها علائم بیماری ریفلاکس اسید را به طور کامل برطرف نکنند و علائم به شدت در زندگی شما تداخل ایجاد کند ، پزشک می تواند جراحی را به شما توصیه کند. اگر استفاده روزانه از دارو موثر نباشد ، دو نوع درمان جراحی برای تسکین علائم GERD وجود دارد.

آخرین روش تأیید شده شامل قرار دادن حلقه ای است که  در اطراف قسمت انتهایی تحتانی مری( لوله ای که دهان را به معده متصل می کند) که به عنوان دستگاه LINX شناخته می شود .

این حلقه از دانه های مغناطیسی تیتانیوم تشکیل شده است که توسط سیم های تیتانیوم به هم چسبیده اند. این دستگاه با جلوگیری از برگشت محتوای معده در مری به درمان ریفلاکس معده کمک می کند. در یک مطالعه ، بیماران با این جراحی توانستند مصرف دارو را متوقف کنند و یا مقدار مصرف خود را کاهش دهند. لازم به ذکر است که اگر به فلزات خاصی حساسیت دارید ، نباید دستگاه LINX را دریافت کنید و به محض داشتن دستگاه LINX ، نباید هیچ نوع آزمایش MRI انجام دهید.

سوالات متداول ترش کردن معده

چه غذاهایی باعث ترش کردم معده میشود؟

مرکبات – الکل – فست فود و کافئین – غذاهای تند و انواع سُس ها باعث تشدید علائم رفلاکس میشوند.

جراحی برای درمان ریفلاکس چگونه است؟

شامل قرار دادن حلقه ای در اطراف قسمت انتهایی تحتانی مری است که باعث جلوگیری از برگشت محتوای معده به مری میشود.

دکتر محمد ثقفیمشاهده نوشته ها

فوق تخصص گوارش و کبد، مدرس دانشگاه هستم و مفتخرم که در سایه الطاف خداوند و اساتید بزرگوار در شهر تهران در خدمت هموطنان هستم . هدف این بوده تا در تمام دوره های آموزشی و تحقیقاتی با هدف تعالی و رشد بنیه علمی و عملی با به روز رسانی پزشکی در ایران خدمات آسان و موثر به هموطنان داده شود.

21 نظر

  • سلام‌. آقای دکتر همسرم‌ کندر که شبیه ادامس هستش خورده بدجور ترش کرده و حالش بده چه کنیم

  • سلام دکتر ، من معده م ترش کرد قرص امپرازول خوردم اسهال گرفتم حالا غدا که بخورم دوباره مزه ترش ودرد شکم دارم مشکلم چی هست

  • آقای دکتر منم حدود 2ماه است هرچی میخورم احساس میکنم یه تکه خمیر تو گلوم و روده هام گیر داره داروهم میخورم خب نشدم

  • سلام خسته نباشید من خانوم 34 ساله هستم دوهفته پیش معدام ترش کردبعدازدوروزخوب شدم ولی الان ازدیروز شروع شده توگلوم احساس سوزش میکنم علتش چیست جواب بدین ممنونم خداخیرتون بده انشالله

    • سلام علاوه بر پرهیز از پرخوری و مصرف چای وقهوه یک دوره دوهفته ای از قرص پنتوپرازول 40 میلی گرم صبح ناشتا استفاده کنید

  • با سلام،من بعضی مواقع بعد خوردن مایعات یا بعضی چیزهای دیگر دچار ترش کردن میشم و روز بعدش اسهال شدید میشم چه باید بکنم ممنون از راهنماییتون

  • سلام وارزوی سلامت روز افزون اقای دکتر
    من از روزی که یادمه ترش معده گاهی حتی رفلاکس تازیر گلو داشتم.گاهی خوبم ینی تا قزص امپرازول ناشتا رو میخورم .اما بعد قطع کردن مثل ا یک تا دوماهه شدید تزشی معده فرقی نداره غذا چی باشه مثلا رب یا ادویه داشته باشه یا نه
    ایای دکتر درمانی قطعی هست
    در ضمن دوبار اندوسکوپی کردم سال۹۷و فکر کنم ۹۲ هر دوسال میکروب معده داشتم

    • سلام در مصرف مواد پرچرب و قندی پرهیز بیشتری داشته باشید و اگر اضطراب دارید درمان شوید

  • باعرض سلام و خسته نباشید
    ببخشید من چندوقتیه احساس میکنم چیزی درگلو یا نمیدونم سر معدم گیرکرده و همش احساس آروغ زدن های ریز ریزدارم دکتر هم رفتم فقط فاموتیدین هرشب استفاده کردم۔ی چندروزی خوب بودم دوباره اتفاق افتاده یعنی ممکن سرطان باشه؟البته یک هفته قبل ابریزش ازپشت بینی و خلط و همچنین گرفتگی صدا هم داشتم پیشاپیش ازپاسخگوییتون سپاسگزارم

    • سلام اگر در اندوسکوپی مشکلی نداشتین حتما از نظر نوع غذا و اضطراب بررسی بشین

  • سلام دکتر بنده مدت دقیقا ۹ماه هست که آروغ میزنم ۵تادکتر گوارش عوص کردم. اندوسکوپی کولونسکوپی ام ارا ای شکم و لگن و تمام آزمایشهای تخصصی روده و هرچیزی که به ذهنتون برسه انجام دادم فقط در تمام موارد گفتن همه چی اوکی هست و چیزی غیرعادی نیست.کسی نتونسته آروغم رو حل کنه بعصی روزها تا هزارتا اروغ می زنم در روز.لطفا راهنمایی بفرمایید.

  • سلام اقای دکتر من ۴۱ سالمه سال ۹۵ اندو شدم و سی تی میکروب معده و دهنه اسفنکتر باز بود و الان انژیو پلاستیک انجام دادم از ۳ تا رگ ۲ تا هنوز کمی گرفتگی داره دکتر برام پنترازول تجویز کرده زمانی که ناشتا مصرف میکردم به هیچ عنوان نمیتونستم غذا بخورم احساس سیر بودن بهم دست میداد الان ۱ هفته این قرص رو مصرف نمیکنم و ۲ شب احساس ترش بودن کمی در معده دارم . لطفا راهنمایی کنید ممنون

    • سلام چون داروی قلب مصرف میکنید پنتوپراوزول نیم ساعت قبل از شام میل کنید

  • سلام و سپاس اطلاع رسانی دقیق و کامل
    من در اتریش زندگی می کنم
    مشگل رفلکس معده دارم و در هفته چند بار ترش میکنم بخصوص که عصبانی میشم
    اینجا اندوسکوپی کردم و متخصص معده گفتند که اگر خیلی اذیت میشوم باید عمل کنم
    خواستم نظر شما رو بدونم که راهکار بهتری درنظر دارید
    پیشاپیش سپاس از محبت شما 🙏🌱

    • سلام درصورت فتق بزرگ معده و عدم پاسخ به دارو پس از بررسی فشار انتهای مری میتوان جراحی را پیشنهاد داد ولی جراحی کار مفیدی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت مشاوره
1
مشاوره واتساپ
سلام👋
چطور میتونم کمکتان کنم ؟