عوارض آندوسکوپی

عوارض آندوسکوپی مربوط به دستگاه گوارش است و به طور خودکار به معنای سهل انگاری از فوق تخصص آندوسکوپی نیست. با این حال ، آندوسکوپیست ها باید از انواع و فرکانس های مورد انتظار عوارض مربوط به عمل آگاهی داشته باشند  و از راهکارهایی برای به حداقل رساندن این حوادث ناخوشایند استفاده کنند و در صورت بروز ، آنها را بشناسند و درمان کنند.

گزارش کامل عوارض , بخش مهمی از ارزیابی کیفیت است که به شناسایی و جلوگیری از خطرات خاص در اقدامات آینده کمک می کند و در نهایت نتایج را برای بیماران بهبود می بخشد.

عوارض آندوسکوپینیاز به ارزیابی عینی نتایج آندوسکوپی ، از جمله میزان عوارض ، به طور فزاینده ای نه  توسط پزشکان بلکه توسط بیماران و پرداخت کنندگان شناخته می شود ، زیرا چنین نتایج به طور فزاینده ای در اندازه گیری عملکرد استفاده می شود.

با توجه به اهمیت عوارض ، کمبود نسبی داده های منتشر شده عینی در مورد این موضوع تا حدودی تعجب آور است.

موادری که باعث به وجود آمدن عوارض آندوسکوپی می شود؟

در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های عارضه ، آندوسکوپیست ها نسبت به جراحان و متخصصان بیهوشی تا حدودی کند بوده و شاید کمتر سازمان یافته باشند.

گزارش های اولیه در مورد عوارض آندوسکوپی به دلیل پیگیری کوتاه ، حکایت ، گذشته نگر و دارای ارزش محدود بودند. علاوه بر این ، آنچه عارضه ای است ، اغلب به درستی تعریف نشده و فاقد استاندارد بوده و تفسیر و مقایسه داده های منتشر شده را دشوار می کند. تحقیقات فعلی بیشتر به عنوان تجزیه و تحلیل آینده نگر توصیف شده است ، اما تعداد چنین مطالعاتی نسبتاً کم است.

این مطلب هم بخوانید  هزینه انجام اعمال اندوسکوپی

میزان خطرات آندوسکوپی

بررسی در مورد عوارض آندوسکوپیک که توسط انجمن آمریکایی آندوسکوپی دستگاه گوارش (ASGE) در سال 1973 انجام شده است ، تا به امروز ، بیشترین انتشار در مورد این موضوع است و همچنان اساس بسیاری از مقالات و دستورالعمل های ارائه شده توسط جوامع حرفه ای است.

این نظرسنجی نرخ پاسخ کلی 65٪ داشت و براساس پاسخ سوالات متشکل از حدود 400 متخصص گوارش در ایالات متحده بود. این گزارش برای آندوسکوپی فوقانی تشخیصی با عوارض کلی 0.13٪ ، و میزان مرگ و میر 0.004٪ بود.

اکثر عوارض (46٪)  گزارش شده ماهیت قلبی ریوی داشتند و به آرام بخش و بی دردی مربوط بودند. همین بررسی همچنین میزان عوارض را برای کولونوسکوپی تشخیصی (سوراخ شدن 0.2٪ ، خونریزی 0.09٪ ، به طور کلی 0.35٪) ، و کولونوسکوپی با پوليپکتومی (سوراخ شدن 0.32٪ ، خونریزی 1.7٪ ، به طور کلی 2.3٪)ارائه داد.

روش آندوسکوپی

آندوسکوپی یک روش غیر جراحی است که برای بررسی دستگاه گوارش فرد استفاده می شود. با استفاده از آندوسکوپ ، یک لوله انعطاف پذیر با نور و دوربین متصل به آن ، که توسط آن پزشک می تواند تصاویر دستگاه گوارش شما را بر روی مانیتور تلویزیون رنگی مشاهده کند.

در طی آندوسکوپی فوقانی ، آندوسکوپ به راحتی از طریق دهان و حلق به مری منتقل می شود و به پزشک اجازه می دهد مری ، معده و قسمت فوقانی روده کوچک را مشاهده کند.

به همین ترتیب ، آندوسکوپ ها می توانند از روده کوچک به روده بزرگ را بروند تا این ناحیه از روده را بررسی کنند.این روش بسته به میزان بررسی روده بزرگ ، سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی گفته می شود.

نوع خاصی از آندوسکوپی به نام کلانژیوپانکراتریکوگرافی آندوسکوپی رتروگراد یا ERCP ، اجازه می دهد تا از لوزالمعده ، کیسه صفرا و ساختارهای مربوطه تصاویر گرفته شود. ERCP همچنین برای قرار دادن استنت و نمونه برداری استفاده می شود.

این مطلب هم بخوانید  هزینه آندوسکوپی بدون بیهوشی

دکتر محمد ثقفیعوارض گزارش شده آندوسکوپی

به طور کلی ، آندوسکوپی بسیار ایمن است. با این حال ، این روش چند عارضه بالقوه دارد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سوراخ شدن (پارگی در دیواره روده)
  • واکنش به آرام بخشی
  • عفونت
  • خون ریزی
  • پانکراتیت در نتیجه ERCP

چه کسی آندوسکوپی را انجام می دهد؟

پزشک داخلی یا فوق تخصص گوارش ممکن است سیگموئیدوسکوپی را در مطب خود انجام دهد. با این حال ، سایر اقدامات آندوسکوپی معمولاً توسط متخصصان گوارش (متخصصان گوارش) انجام می شود. متخصصان دیگر مانند جراحان دستگاه گوارش نیز می توانند بسیاری از این اقدامات را انجام دهند.

علاوه بر این ، پزشک شما ممکن است از آندوسکوپ برای گرفتن بیوپسی (برداشتن بافت) برای یافتن وجود بیماری استفاده کند.

از آندوسکوپی ممکن است برای درمان مشکل دستگاه گوارش نیز استفاده شود. به عنوان مثال ، آندوسکوپ نه تنها ممکن است خونریزی فعال از زخم را تشخیص دهد ، بلکه دستگاه هایی می توانند از طریق آندوسکوپ منتقل شوند که می تواند خونریزی را متوقف کند. همچنین در روده بزرگ ، می توان پولیپ ها را از طریق دامنه برداشت تا از پیشرفت سرطان روده بزرگ جلوگیری شود.

همچنین با استفاده از دستگاه ERCP ، میتوان سنگهای صفراوی که خارج از کیسه صفرا هستنند و به مجرای صفراوی رفته اند، برداشته شوند.

دکتر محمد ثقفیمشاهده نوشته ها

فوق تخصص گوارش و کبد، مدرس دانشگاه هستم و مفتخرم که در سایه الطاف خداوند و اساتید بزرگوار در شهر تهران در خدمت هموطنان هستم . هدف این بوده تا در تمام دوره های آموزشی و تحقیقاتی با هدف تعالی و رشد بنیه علمی و عملی با به روز رسانی پزشکی در ایران خدمات آسان و موثر به هموطنان داده شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت مشاوره
1
مشاوره واتساپ
سلام👋
چطور میتونم کمکتان کنم ؟