علائم رفلاکس معده

علائم رفلاکس معده : عضله ای دایره ای به نام اسفنکتر تحتانی مری (LES) که به مری و معده شما پیوسته است. این عضله وظیفه سفت شدن مری شما را پس از عبور غذا دربدن شما دارد. اگر این عضله ضعیف باشد یا به درستی سفت نشود ، اسید معده شما می تواند به سمت داخل مری حرکت کند. این عامل به عنوان ریفلاکس اسید شناخته می شود.

علائم رایج رفلاکس معده

• سوزش معده ، سو هاضمه از رایج ترین علائم این بیماری است.
  • سوزش سردل. سوهاضمه اسید نیز نامیده می شود ، این عامل سوزش یا ناراحتی است که می تواند از معده به وسط شکم و قفسه سینه شما منتقل شود. درد همچنین می تواند به  گلو شما نیز منتقل شود. علی رغم نام آن ، سوزش سر دل تأثیری در قلب شما ندارد.

علائم رفلاکس معده

علائم سوهاضمه :

• آروغ زدن
  • حالت تهوع بعد از خوردن غذا
  • سیری معده یا نفخ شکم
  • درد و ناراحتی بالای شکم

علائم ریفلاکس معده ممکن است نشانه این باشد که اسید معده ,مری شما را ملتهب کرده است. وقتی این اتفاق می افتد ، اسید معده می تواند به پوشش مری آسیب برساند و باعث خونریزی شود. با گذشت زمان ، این ماده همچنین می تواند سلولهای مری را تغییر داده و باعث سرطان شود.

اگرچه ریفلاکس اسید بسیار شایع است و بندرت جدی میشود، اما علائم آن نادیده نگیرید. ایجاد چند تغییر در سبک زندگی و استفاده از داروهای ضد اسید بدون نسخه اغلب مواردی است که شما برای کنترل این علائم  نیاز دارید.

چه زمانی ریفلاکس  معده پیدا میکنید

• بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین
  • هنگام خم شدن یا بلند کردن یک شی
  • هنگام خوابیدن ، به خصوص به پشت
این مطلب هم بخوانید  علائم کبد چرب

بیش از نیمی از زنان باردار در دوران بارداری دچار دل درد می شوند. افزایش هورمون ها و فشار ناشی از جنین در حال رشد می تواند باعث ایجاد رفلاکس معده شود. در بیشتر موارد ، سوزش معده بهبود می یابد یا پس از زایمان کاملاً از بین می رود.

مورادی که باعث بدتر شدن این بیماری میشود

برخی از غذاها می توانند علائم ریفلاکس را برای برخی از افراد بدتر کنند. برای کاهش علائم ، سعی کنید از خوردن موارد زیر اجتناب کنید:

• میوه های خانواده مرکبات
  • شکلات
  • نوشیدنی های کافئین دار یا الکل
  • غذاهای تند ، چرب یا سرخ شده
  • سیر و پیاز
  • نعناع تند
  • گوجه فرنگی

عوارض بالقوه ی ریفلاکس

معمولاً ریفلاکس معده هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند. در چند مورد ، ادامه به آسیب مری می تواند منجر به زخم شود ، که ممکن است باعث باریک شدن مری شود. همچنین باریک شدن مری باعث ایجاد سخت شدن و مشکلاتی در بلع می شود

بیماری دیسفاژی این احساس را در شما منتقل میکند که وجود غذا در مری شما گیر کرده است. در برخی موارد ، سلولهای طبیعی در پوشش مری ممکن است با سلولهای دیگری جایگزین شوند. این ضایعه بارت نام دارد که گاهی اوقات می تواند به سرطان منجر شود.

رفلاکس

نکاتی برای کمترشدن علائم این بیماری

توصیه ما این است که سه چهار ساعت بعد از خوردن غذا به رخت خواب خود بروید تا علائم ایم بیماری به حداقل خود برسد و خواب راحتی داشته باشید.

علائم GERD می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد ، اما اقدامات لازم برای کاهش این علائم نیز وجود دارد. اگر به دلیل GERD در خوابیدن مشکل دارید ، تغییرات طولانی مدت در سبک زندگی مانند کاهش وزن یا بالا بردن سر تخت گزینه هایی است که باید در نظر بگیرید.

چه زمانی باید فوق تخصص گوارش مراجعه کنم؟

در صورت عدم تسکین در استفاده از داروها و یا وجود علائم زیر ، حتماً به  پزشک خود مراجعه کنید.

• کاهش وزن غیرمنتظره
  • خون در استفراغ
  • مدفوع سیاه ، قیر یا مایل به قرمز
  • مشکل یا درد همراه با بلع
  • علائم آسم مانند ، خس خس سینه یا سرفه خشک
  • گرفتگی صدا ، به خصوص در صبح
  • گلودرد مزمن
  • سکسکه هایی که رها نمی کنند
  • حالت تهوع که بیش از یک یا دو روز طول می کشد
این مطلب هم بخوانید  سوء هاضمه

گاهی اوقات ، افراد علائم حمله قلبی را با علائم بیماری ریفلاکس اسید اشتباه می گیرند. به این دلیل که درد در قفسه سینه می تواند احساس سوزش سر دل کند. در این صورت نیز به پزشک خود مراجعه کنید.

علائم حمله قلبی که ممکن است با علائم رفلاکس معده اشتباه گرفته شود:

• درد ، فشار یا پری در قفسه سینه بیش از چند دقیقه طول می کشد وسپس برطرف می شود و مجدد برمی گردد
  • درد یا ناراحتی در گردن ، شانه یا فک
  • تنگی نفس ، با درد قفسه سینه یا بدون آن
  • سرگیجه ، سبکی سر یا حالت تهوع
  • تعریق همراه با درد قفسه سینه

رفلاکس معده

مهار کننده های پمپ پروتون

اگر استفاده از داروهای آنتی اسید ها و مسدود کنند های h2  باعث بهبود شما نشود پزشک استفاده از داروهای پمپ پروتون را توصیه میکند .این داروها برای کاهش اسید در معده بیشتر از مسدود کننده های H2 عمل می کنند. آنها همچنین می توانند به بهبود پوشش داخلی معده نیز کمک کنند.

داروهایی پمپ پروتون شامل :

• اس مپرازول (نکسیوم)
  • امپرازول (Prilosec)
  • لانزوپرازول (Prevacid)
  • پانتوپرازول (Nolpaza)

پروکینتیک (محرک حرکات گوارش)

این داروها مانند متوکلوپرامید (Reglan) هستند. در مورد اینکه آیا این داروها به نفع افراد مبتلا به ریفلاکس است ، اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از محصولات جدید پروکینتیک به دلیل عوارض جانبی جدی از بازار حذف شده اند.

اگر داروها علائم ریفلاکس اسید را کاهش ندهند ، پزشک ممکن است برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مری و معده ، روش جراحی را به شما توصیه کند. یک روش جراحی به عنوان فوندوپلیکاسیون نیسن شناخته می شود که در این عمل شامل پیچیدن بخشی از معده به دور مری برای تقویت LES است.