سوزش سر معده

مری لوله ای است که دهان را به معده متصل می کند. این ماهیچه از ماهیچه هایی ساخته شده است که برای تحریک غذا به سمت معده در امواج موزون کار می کنند. هنگامی که در معده قرار گرفتید ، از ریفلاکس غذا (حرکت به داخل مری) جلوگیری می شود ، توسط ناحیه خاصی از عضله دایره ای واقع در محل اتصال مری و معده ، موسوم به اسفنکتر تحتانی مری (LES).

معده برای شروع هضم غذا ، اسیدها و آنزیم ها را با هم ترکیب می کند. سلولهای محافظتی ویژه ای وجود دارند که برای جلوگیری از التهاب اسید ، معده را پوشانده اند. مری از همان محافظت برخوردار نیست و اگر اسید معده مجددا به مری ریفلاکس شود ، می توانند باعث التهاب و آسیب به پوشش محافظت نشده آن شوند.

یا شاید شما به بیماری ریفلاکس معده (GERD) مبتلا هستید ، یک بیماری مزمن با دلایل بالقوه زیاد که علت آن هرچه باشد ، دل درد ناراحت کننده و ناخوشایند است.

درمان سوزش سر معدهتعریف سوزش سر معده

اصطلاح سوهاضمه شامل درد معده همراه با تعدادی از علائم دیگر است.  سوهاضمه گاهی اوقات به عنوان ترکیبی از درد اپی گاستریک و سوزش معده تعریف می شود. همچنین معمولاً به جای آن برای توصیف علامت سوزش در قفسه سینه ، با بیماری ریفلاکس معده (مری)  استفاده می شود.

تشخیص های افتراقی

علائم حمله قلبی و علائم مری می توانند بسیار شبیه به هم باشند ، زیرا قلب و مری از همان منبع عصبی استفاده می کنند.

سکته قلبی

علائم سوزش سر دل را می توان با دردی که از علائم سکته قلبی حاد (حمله قلبی) یا آنژین است اشتباه گرفت.

این مطلب هم بخوانید  هزینه کولونوسکوپی

توصیف درد سوزش یا سوهاضمه خطر سندرم حاد کرونر را افزایش می دهد ، اما از نظر آماری تا حد قابل توجهی نیست.  در گروهی از افرادی که با علائم GERD به بیمارستان مراجعه می کنند ، تنها 0.6٪ ممکن است به دلیل بیماری ایسکمیک قلب باشد.

علائم ریفلاکس معده (GERD) ، وضعیتی است که در آن سوزش معده یک علامت است. اسید معده به مری ریفلاکس می شود و باعث درد می شود. این درد را می توان به صورت احساس سوزش در پشت جناغ یا استخوان سینه ، یا به صورت اسپاسم یا درد شدید احساس کرد. بسیاری از اوقات درد ریفلاکس اسید را می توان درد سکته قلبی دانست.

سوزش سر معده

سوزش معده در واقع یکی از علائم GERD(بیماری ریفلاکس معده) است و به دلیل ریفلاکس اسید به داخل مری ایجاد می شود. عوامل خطر شامل مواردی هستند که تولید اسید در معده را افزایش می دهند و همچنین مشکلات ساختاری که باعث ریفلاکس اسید در مری می شود.

درد ناشی از ریفلاکس اسید (سوزش سر دل) می تواند در قسمت پایین قفسه سینه باقی بماند  و با ترشحات آب ، مزه ترش در پشت گلو همراه باشد. اگر ریفلاکس اسید در نزدیکی حنجره (صندوق صوتی) در گلو وجود داشته باشد ، ممکن است باعث سرفه یا گرفتگی صدا شود. ریفلاکس در مدت زمان طولانی می تواند به قدری شدید باشد که اسید مینای دندان را از بین ببرد و باعث پوسیدگی شود.

برخی از غذاهای رایج که می خوریم و می نوشیم ، ترشح اسید معده را افزایش می دهند و زمینه را برای ترش کردن معده فراهم می کنند. داروهای بدون نسخه نیز ممکن است باعث سوزش معده شوند.

سوزش سر معدهنمونه هایی از این تحریک کننده ها عبارتند از:

• الکل
  • کافئین
  • آسپرین (بایر و غیره)
  • ایبوپروفن (Motrin ، Advil ، Nuprin )
  • ناپروکسن (ناپروسین ، آلو)
  • نوشیدنی های گازدار
  • آب اسیدی (گریپ فروت ، پرتقال ، آناناس)
  • غذاهای اسیدی (گوجه فرنگی ، گریپ فروت و پرتقال)
  • شکلات و….
این مطلب هم بخوانید  علائم و درمان درد معده

سیگار کشیدن و مصرف غذاهای حاوی چربی بالا بر عملکرد اسفنکتر مری تحتانی (LES) تأثیر می گذارد و باعث می شود  معده شل شود و اسید به مری ریفلاکس شود.
فتق هیاتال که بخشی از معده به جای شکم در داخل قفسه سینه قرار دارد ، می تواند بر نحوه عملکرد LES تأثیر بگذارد و یک عامل خطر برای ریفلاکس است.

فتق هیاتال به خودی خود علائمی ایجاد نمی کند و فقط در هنگام نقص LES سوزش معده رخ می دهد.

همچنین بارداری می تواند باعث افزایش فشار در حفره شکم شود و عملکرد LES را تحت تأثیر قرار داده و آن را مستعد ریفلاکس کند.
چاقی همچنین ممکن است باعث افزایش فشار در شکم و در نتیجه ریفلاکس به همان روش شود.
بیماری های اولیه مری نیز می توانند همراه با سوزش معده به عنوان یک علامت ظاهر شوند. از جمله این موارد ، اسکلرودرمی و سارکوئیدوز است.